Sökning: "tvåspråkiga barn språkstörning"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden tvåspråkiga barn språkstörning.

  1. 1. Tvåspråkiga barn berättar på ryska och svenska : En explorativ studie om narrativ förmåga hos 6- till 7 åringar

    Magister-uppsats, Logopedi

    Författare :Alena Olsson; [2014]
    Nyckelord :Bilingualism; narratives; story grammar; Russian; Swedish; speech-language therapy.; Tvåspråkighet; narrativer; story grammar; ryska; svenska; logopedi.;

    Sammanfattning : I dagens mångkulturella samhälle är det många barn som talar två eller flera språk. Det är viktigt att kunna bemöta flerspråkiga barn och ge dem rätt språkligt stöd vid behov. LÄS MER

  2. 2. Barns berättande och återberättande : En jämförande studie mellan enspråkiga och flerspråkiga barn i Sverige

    Magister-uppsats, Logopedi

    Författare :Linnéa Thomasdotter; [2013]
    Nyckelord :language development; narratives; swedish; bilingualism; macrostructure; story grammar; microstructure; speech and language therapy; språkutveckling; narrativer; svenska; flerspråkighet; makrostruktur; story grammar; mikrostruktur; logopedi;

    Sammanfattning : I dagens globaliserade samhälle blir det allt vanligare att barn växer upp med fler än ett språk i sin omgivning. Det kräver en ökad kunskap om flerspråkighet och vad som särskiljer flerspråkiga barn från enspråkiga barn. LÄS MER

  3. 3. Narrativ förmåga på franska och svenska : En komparativ studie om enspråkiga och simultant flerspråkiga barn

    Magister-uppsats, Logopedi

    Författare :Anne Haessig; Linda Tuvås; [2013]
    Nyckelord :logopedi; barn; flerspråkighet; tvåspråkighet; språkutveckling; språkförmåga; bedömning; narrativ; narrativer; berättarförmåga; makrostruktur; story grammar; franska; svenska; språkdominans; dominant; språk; språkstörning; enspråkig; enspråkiga; flerspråkig; flerspråkiga; tvåspråkig; tvåspråkiga;

    Sammanfattning : Idag växer var femte barn i Sverige upp med fler än ett språk i sin vardag. Flerspråkiga barn följer samma steg i sin språkutveckling som barn som växer upp med endast ett språk. LÄS MER

  4. 4. Fonologiskt korttidsminne hos tvåspråkiga barn med och utan språkstörning

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Afsaneh Dadras; [2006]
    Nyckelord :arabic; bilingualism; language impairment; working memory; non-word repetition; Psychology; Psykologi; Social Sciences;

    Sammanfattning : Repetition of Non- word (make- up word that has not some semantic content) has been proposed as a reliable index of phonological memory in children with language impairment (LI). The aim of this study was to find out the possible similarities and differences concerning phonotactic non-words and working memory in 18 bilingual Swedish-Arabic children with and without LI ages 4-6 years. LÄS MER

  5. 5. Fonologisk utveckling av svenska hos tvåspråkiga svensk-arabiska barn med och utan språkstörning

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Marie-Louise Törnqvist Anesio; [2003]
    Nyckelord :Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att göra en longitudinell jämförelse mellan den fonologiska utvecklingen hos en grupp svensk -arabiska tvåspråkiga barn med språkstörning och en med normal språkutveckling. De fonologiska processerna från tre testtillfållen jämfördes. LÄS MER