Sökning: "tvåspråkiga barns utveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden tvåspråkiga barns utveckling.

  1. 1. Flerspråkighet : Pedagogernas språkutvecklande arbetssätt på den flerspråkiga förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anita Selimi; [2022]
    Nyckelord :flerspråkighet; språkutveckling; pedagogernas arbetssätt; flerspråkig förskolan;

    Sammanfattning : Inledning Sveriges samhälle präglas av mångkulturalitet, vilket i sin tur ställer nya krav på förskolan som är en viktig mötesplats för barnen med olika kulturella bakgrund. Med anledning av detta är det av stor vikt att pedagoger möter  alla barns språk med nyfikenhet och intresse, vilket i sin tur motiverar barnen  att bli mer engagerade och känna sig mer delaktiga i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Tvåspråkiga barn i förskolan : Pedagogers arbetssätt kring språkutveckling i en mångkulturell förskola

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Leyla Tayoob; [2017]
    Nyckelord :Språkutveckling; tvåspråkiga; modersmål; miljö; samspel; fria leken; förskolan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att genom en kvalitativ metod få en uppfattning om hur förskollärare arbetar för att stimulera och utveckla språket hos tvåspråkiga barn med ett annat modersmål än svenska i förskolan. Idag möter vi många barn med utländsk bakgrund inom förskolan som har begränsade kunskaper i det svenska språket. LÄS MER

  3. 3. Inclusion - A study on the Organisation of Preschool Educational Environment

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nilla Lindgren; [2016]
    Nyckelord :Barn med särskilda rättigheter; Lärmiljöer; Organisation; Reggio Emilia; Situerat lärande;

    Sammanfattning : Den här studiens frågeställningar väcktes under ett förändringsarbete på en förskola.Pedagogerna uppmanades att arbeta Reggio Emilia inspirerat och det lades ner mycket energi på att skapa inspirerande och utmanande lärmiljöer. Lärmiljöerna skulle fördelas i förskolans byggnad. LÄS MER

  4. 4. Modersmålet som verktyg för tvåspråklig utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Jasmin Turesson; [2015]
    Nyckelord :Barn; förskollärare; förskola; modersmål; språkutveckling; tvåspråkighet.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Tidigare studier har gjorts där resultat har visat att modersmålet har betydelse för barns språkutveckling i andra språket. Forskningsresultat har även visat att barn med ett rikt ordförråd i sitt modersmål vid skolstart, hade lättare för att lära sig läsa och skriva på sitt andra språk än barn med ett svagt modersmål Genom att tvåspråkiga barn får använda sig av båda sina språk, samt att förskolor värdesätter barnens språkutveckling kan de få lättare att ta till sig det nya språket. LÄS MER

  5. 5. Monokulturella eller interkulturella språkliga praktiker i förskolan? : En studie om sociala och materiella resursers betydelse för flerspråkiga barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Kirenia Guerrero Casas; [2014]
    Nyckelord :modersmål; förskolan; materiella resurser; sociala resurser; kulturella resurser;

    Sammanfattning : Andelen förskolebarn som växer upp med ett eller flera språk utöver svenska ökar i Sverige. För dessa barn är det viktigt att fortsätta utveckla sitt första språk, modersmålet, samtidigt som de lär sig svenska. LÄS MER