Sökning: "tvåspråkiga"

Visar resultat 11 - 15 av 216 uppsatser innehållade ordet tvåspråkiga.

  1. 11. Läsförståelseundervisning i ett klassrum med flerspråkiga elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Tove Berglund; Sarah Persson; [2022]
    Nyckelord :läsförståelse; flerspråkiga elever; flerspråkighet; lågstadielärare; F-3; svenskundervisning.;

    Sammanfattning : I det här arbetet undersöks lärares uppfattningar av undervisning i läsförståelse i ett klassrum med flerspråkiga elever. Syftet med den här studien är att undersöka verksamma lärares uppfattningar om gynnsam undervisning i läsförståelse i årskurs 1-3 i ett klassrum med flerspråkiga elever som följer kursplanen i svenska. LÄS MER

  2. 12. English profanities in Nordic-language tweets : A comparative quantitative study

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Johannes Widegren; [2022]
    Nyckelord :Profanity; swearing; swear words; bad language; pragmatic borrowing; loanwords; contact linguistics; Nordic languages; Twitter; geo-tagging; Nordic Tweet Stream; adaptation; Fula ord; svärord; pragmatiska lån; lånord; kontaktlingvistik; nordiska språk; Twitter; geo-taggar; Nordic Tweet Stream; anpassning;

    Sammanfattning : English profanities (i.e. potentially offensive words, including swear words) have been in use for decades in the Nordic languages – Icelandic, Norwegian, Danish, Swedish and Finnish – and offer a multitude of opportunities for linguistic expression, along with the domestic, heritage profanities in each language. LÄS MER

  3. 13. Flerspråkighet : Pedagogernas språkutvecklande arbetssätt på den flerspråkiga förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anita Selimi; [2022]
    Nyckelord :flerspråkighet; språkutveckling; pedagogernas arbetssätt; flerspråkig förskolan;

    Sammanfattning : Inledning Sveriges samhälle präglas av mångkulturalitet, vilket i sin tur ställer nya krav på förskolan som är en viktig mötesplats för barnen med olika kulturella bakgrund. Med anledning av detta är det av stor vikt att pedagoger möter  alla barns språk med nyfikenhet och intresse, vilket i sin tur motiverar barnen  att bli mer engagerade och känna sig mer delaktiga i förskolan. LÄS MER

  4. 14. Extending a Text Classifier to Multiple Languages

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Albin Byström; [2021]
    Nyckelord :Natural language processing; Multilingual; Transformer; Word embeddings; Text classification; Språkteknologi; Flerspråkig; Transformator; Ordinbäddningar; Textklassificering;

    Sammanfattning : This thesis explores the possibility to extend monolingual and bilingual text classifiers to multiple languages. Two different language models are explored, language aligned word embeddings and a transformer model. The goal was to take a classifier based on Swedish and English samples and extend it to Danish, German, and Finnish samples. LÄS MER

  5. 15. Anledningar som leder till att eleverna slutar studera modersmålet i Göteborg Stad En intervjustudie med tio lärare

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Qassim Yousif AL-IDHAM; [2020-01-07]
    Nyckelord :Modersmålsundervisningen; flerspråkighet; kunskapsutvecklande undervisning; andraspråksinlärning; skolans organisation; familjesamarbete; nyanlända elever; pedagogisk kompetens;

    Sammanfattning : Syftet: De sista åren har lärarna på språkcentrum Göteborg Stad uppmärksammat, att flera elever har slutat studera modersmålet, vilket lärarna tycker är ett riktigt problem för kommunen och hela landet i övrigt. Tvåspråkiga elever är en vinst för landet, genom att få en tvåspråkig generation i det svenska samhället. LÄS MER