Sökning: "tvåspråkighet hos barn-"
Visar resultat 1 - 5 av 55 uppsatser innehållade orden tvåspråkighet hos barn-.
1. Förskollärares uppfattningar om språkutveckling hos tvåspråkiga barn på förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med vårt arbete är att öka förståelse och kunskap om förskollärares uppfattningar om språkutveckling hos tvåspråkiga barn på förskolan samt vilka utmaningar och möjligheter som förskollärarna möter i sin undervisning bland tvåspråkiga barn. Bakgrunden ger en översikt om tvåspråkighet, språkutveckling och kommunikation i förskolan utifrån kurslitteratur. LÄS MER
2. L’importanza e l’insegnamento scolastico della madrelingua diversa da quella svedese : Uno studio esplorativo su 10 genitori e sui loro atteggiamenti riguardo alla madrelingua italiana e al suo insegnamento in Svezia.
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudierSammanfattning : Syfte: Syftet med den explorativa studien är att förstå attityder hos föräldrar och deras åsikter om modersmålundervisningen i det italienska språket i Sverige, i det fall det studeras, men också när möjligheten att låta sina barn studera det och undersöka skälen till detta val. Teori: Forskning visar att modersmålet har stor betydelse för barnets språk, identitet och personlighet. LÄS MER
3. Flerspråkighet i förskola : -Å, gud det här kan ju jag! Det här pratar jag
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Ämnet för det här examensarbetet har varit att undersöka fyra olika förskolors arbetsmetoder för att stimulera språkutvecklingen - samt även kulturen - hos flerspråkiga barn.Frågeställningarna har varit följande:1.-Hur arbetar man i förskolan för att utveckla flerspråkiga barns språk, inte bara svenskan utan även modersmålet?2. LÄS MER
4. FLERSPRÅKIGHET I UNDERVISNINGEN
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitetSammanfattning : Språk har en unik betydelse och en central funktion i skolan. Dagens skolor blir alltmer flerspråkiga och de flerspråkiga eleverna behöver mer stimulans och stöttning för att kunna utveckla sina kunskaper. LÄS MER
5. Tvåspråkighet: Tecknat och talat språk hos barn med och utan hörselnedsättning. En jämförande systematisk litteraturstudie.
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : .... LÄS MER