Sökning: "tvåspråkighet inlärning"
Visar resultat 16 - 20 av 20 uppsatser innehållade orden tvåspråkighet inlärning.
16. Lärarnas arbetssätt med tvåspråkiga barn i en mångkulturell skola
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med vårt arbete är att undersöka vilka arbetssätt klasslärarna och modersmålslärarna använder i två olika förskoleklasser i en grundskola för att stimulera barnens språkutveckling. Alla barn på vår skola har utländsk bakgrund, vilket betyder att de har svenska som andraspråk. LÄS MER
17. Att leva med flera språk i skolan - en studie i modersmålsundervisningens betydelse för språkutvecklingen
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : ProblemModersmålsundervisningens betydelse för språkutvecklingen, och hur lärare och elever upplever densamma.Syfte och frågeställningarHuvudsyftet med det här examensarbetet är att undersöka hur tvåspråkighet upplevs i skolan ur lärarnas ochelevernas perspektiv. LÄS MER
18. Språkutvecklande arbetssätt i förskolan : Arbetssätt och bemötande vid andraspråksinlärning
Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i StockholmSammanfattning : Vårt undersökningsområde innefattar barns inlärning av ett nytt språk. Med vår undersökning har vi försökt få fram hur två utvalda förskolor arbetar för att stimulera barnens utveckling i det svenska språket och tagit del av pedagogernas tankar kring deras sätt att arbeta. LÄS MER
19. Att leva som ett tvåspråkigt barn : En studie om tvåspråkighet med speciellt fokus på spansktalande barn i Sverige
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, PedagogikSammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att komma lite närmare tvåspråkighetens värld och att få en djupare kunskap om detta fascinerande universum. Att lära känna de förhållanden och samspel som skapas mellan individer i det flerspråkiga samhället har blivit allt mer aktuellt och angeläget och därför valde jag det här temat. LÄS MER
20. Samspelet i ett klassrum: en observationsstudie på en dövskola av samspelet mellan elever och lärare samt elever emellan
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/PedagogikSammanfattning : Bakgrund: Grundskolor i Sverige för döva och hörselskadade barn är tvåspråkiga, vilket innebär att all undervisning sker på teckenspråk och svenskan används till skrivandet och läsandet. Hos döva elever är teckenspråk deras första språk, medan de hörande lärarna har teckenspråk minst som andra språk som de har lärt sig senare i livet. LÄS MER