Sökning: "tvåspråkighet inlärning"

Visar resultat 16 - 20 av 20 uppsatser innehållade orden tvåspråkighet inlärning.

  1. 16. Lärarnas arbetssätt med tvåspråkiga barn i en mångkulturell skola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Inga Persson; Svetlana Al-Ameri; [2009]
    Nyckelord :Tvåspråkighet; förskolebarn; samarbete; arbetssätt;

    Sammanfattning : Syftet med vårt arbete är att undersöka vilka arbetssätt klasslärarna och modersmålslärarna använder i två olika förskoleklasser i en grundskola för att stimulera barnens språkutveckling. Alla barn på vår skola har utländsk bakgrund, vilket betyder att de har svenska som andraspråk. LÄS MER

  2. 17. Att leva med flera språk i skolan - en studie i modersmålsundervisningens betydelse för språkutvecklingen

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Maria Edegran; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : ProblemModersmålsundervisningens betydelse för språkutvecklingen, och hur lärare och elever upplever densamma.Syfte och frågeställningarHuvudsyftet med det här examensarbetet är att undersöka hur tvåspråkighet upplevs i skolan ur lärarnas ochelevernas perspektiv. LÄS MER

  3. 18. Språkutvecklande arbetssätt i förskolan : Arbetssätt och bemötande vid andraspråksinlärning

    Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Rukiye Karaca; Sule Kocamis; [2007]
    Nyckelord :Tvåspråkighet; Språkinlärning; Språkutveckling; Arbetssätt i förskolan; Språkstimulering; Modersmål;

    Sammanfattning : Vårt undersökningsområde innefattar barns inlärning av ett nytt språk. Med vår undersökning har vi försökt få fram hur två utvalda förskolor arbetar för att stimulera barnens utveckling i det svenska språket och tagit del av pedagogernas tankar kring deras sätt att arbeta. LÄS MER

  4. 19. Att leva som ett tvåspråkigt barn : En studie om tvåspråkighet med speciellt fokus på spansktalande barn i Sverige

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Pedagogik

    Författare :Mirna Simoncini; [2005]
    Nyckelord :Spanish language; Spanska; Inlärning; Identitet; Tvåspråkighet; Kultur; Uppfostran;

    Sammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att komma lite närmare tvåspråkighetens värld och att få en djupare kunskap om detta fascinerande universum. Att lära känna de förhållanden och samspel som skapas mellan individer i det flerspråkiga samhället har blivit allt mer aktuellt och angeläget och därför valde jag det här temat. LÄS MER

  5. 20. Samspelet i ett klassrum: en observationsstudie på en dövskola av samspelet mellan elever och lärare samt elever emellan

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Elna Wintzell; [2001]
    Nyckelord :Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik; Social Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Grundskolor i Sverige för döva och hörselskadade barn är tvåspråkiga, vilket innebär att all undervisning sker på teckenspråk och svenskan används till skrivandet och läsandet. Hos döva elever är teckenspråk deras första språk, medan de hörande lärarna har teckenspråk minst som andra språk som de har lärt sig senare i livet. LÄS MER