Sökning: "tvåspråkighet möjligheter"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden tvåspråkighet möjligheter.

  1. 1. Förskollärares uppfattningar om språkutveckling hos tvåspråkiga barn på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Linda Hartwich; Magdalena Sulzycki; [2024]
    Nyckelord :inkludering; kodväxling; kommunikation; språkutveckling; tvåspråkighet;

    Sammanfattning : Syftet med vårt arbete är att öka förståelse och kunskap om förskollärares uppfattningar om språkutveckling hos tvåspråkiga barn på förskolan samt vilka utmaningar och möjligheter som förskollärarna möter i sin undervisning bland tvåspråkiga barn. Bakgrunden ger en översikt om tvåspråkighet, språkutveckling och kommunikation i förskolan utifrån kurslitteratur. LÄS MER

  2. 2. Tvåspråkighet – rätt undervisning och attityd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Sara Balci; [2022]
    Nyckelord :Tvåspråkighet; elev; språkutveckling; lärandesituation; inställning; förväntningar.;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete var att lyfta fram meningsfulla lärandesituationer för tvåspråkiga elever. Jag har samlat in empiriskt material via observationer och intervjuer och sedan bearbetat det med hjälp av forskning (teori) i avsikt att besvara den föreliggande studiens syfte. LÄS MER

  3. 3. Modersmål – ett behövligt verktyg? : En kvalitativ studie om modersmålets betydelse för elevers övriga skolarbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Lina Shubbar; [2021]
    Nyckelord :Modersmålsundervisning; framgång; skolarbete; utmaningar och möjligheter i modersmålsundervisning;

    Sammanfattning : Examensarbeten ämnar att öka kunskapen om modersmålets betydelse för elevens lärande och framtid. Arbetet belyser utmaningar och möjligheter med modersmålsundervisning som elever och modersmålsläraren möter under modersmålsundervisningen samt vilka faktorer som kan förhindra utvecklandet av denna undervisning. LÄS MER

  4. 4. ”Det är inte så att vi har ett språk, vi har ju många” : En studie om förskollärares strategier i arbetet med barns modersmålsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emelie Lundin; [2021]
    Nyckelord :Likvärdighet; modersmål; strategier; tvåspråkighet;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att analysera hur förskollärare, i en mångkulturell förskola, arbetar med barns modersmålsutveckling. I studien har jag utgått ifrån frågeställningarna: vilka utmaningar och möjligheter stöter förskollärare på i arbetet med barns modersmålsutveckling? Vilka strategier använder förskollärare sig av i arbetet med barns modersmålsutveckling? Hur arbetar förskollärare med likvärdighetsuppdraget i relation till barns modersmålsutveckling?   Studien utgår ifrån en kvalitativ metod med hjälp av semi-strukturerade intervjuer med ljudupptagning. LÄS MER

  5. 5. Flerspråkighet och samspel : Förskollärares syn på integreringen av barn med svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Petra Kaatari; Lina Ström; [2019]
    Nyckelord :förskola; förskolans läroplan; förutsättningar; kodväxling; modersmål; translanguaging; tvåspråkighet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att öka kunskapen om förskollärares uppfattningar om möjligheterna att arbeta med integrering av barn med svenska som andraspråk i verksamheten. Den metod som har använts är kvalitativa intervjuer, både enskilda- och par-intervjuer. LÄS MER