Sökning: "tvåspråkighet nackdelar"

Visar resultat 6 - 8 av 8 uppsatser innehållade orden tvåspråkighet nackdelar.

  1. 6. Förstår barnen innebörden av sin tvåspråkighet och i så fall vilka fördelar respektive nackdelar finns de enligt dem. : En studie om tvåspråkiga barns uppfattning om sin egen tvåspråkighet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lärarutbildningen

    Författare :Mirsada Lemes; [2009]
    Nyckelord :Bilingualism; language development and code-switching.; Tvåspråkighet; språkutveckling och kodväxling;

    Sammanfattning : This study aims to find out what students think about bilingualism as well as whether there are advantages and disadvantages of it, based on the children's perspective. All children in this class are bilingual, is thus a mother tongue other than Swedish. LÄS MER

  2. 7. Att leva som ett tvåspråkigt barn : En studie om tvåspråkighet med speciellt fokus på spansktalande barn i Sverige

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Pedagogik

    Författare :Mirna Simoncini; [2005]
    Nyckelord :Spanish language; Spanska; Inlärning; Identitet; Tvåspråkighet; Kultur; Uppfostran;

    Sammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att komma lite närmare tvåspråkighetens värld och att få en djupare kunskap om detta fascinerande universum. Att lära känna de förhållanden och samspel som skapas mellan individer i det flerspråkiga samhället har blivit allt mer aktuellt och angeläget och därför valde jag det här temat. LÄS MER

  3. 8. Att vara tvåspråkig. En undersökning om elevers attityd till sin tvåspråkighet

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Delyana Kraeva; Agnieszka Fredin; [2004]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och metod Syftet med uppsatsen är att presentera en undersökning om tvåspråkiga elevers syn på den egna tvåspråkigheten. De övergripande frågorna som vi söker svar på är: Vilka attityder har tvåspråkiga elever till sin egen tvåspråkig- het? Spelar skolan någon roll för tvåspråkiga elevers attityd gentemot den egna tvåspråkigheten? Vilka för- och nackdelar upplever de? Vilket språk anser de att de behärskar bäst? För att undersöka detta har vi använt oss av en kvalitativ metod i form av samtalsintervjuer med tio tvåspråkiga informanter från en heterogen respektive homogen skola. LÄS MER