Sökning: "tvåspråkighet psykologi"
Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden tvåspråkighet psykologi.
1. BILINGUALISM AND INHIBITORY CONTROL : The relationship between hours of speaking a second language and inhibition
Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : In the globalized world of today the ability to speak more than one language, known asbilingualism, has become more common now than ever. There is research indicating thatlanguage processing accounts for the well debated „bilingual advantage‟ in inhibitory control. LÄS MER
2. Do Bilinguals have More Cognitive Flexibility than Monolinguals?
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbeteSammanfattning : The purpose of the present study was to compare between bilingual and monolingual university students to examine if there was any difference regarding two aspects of cognitive flexibility: the switch cost and perseverative errors. It was hypothesized that bilinguals should have significantly reduced switch cost and perseverative errors than monolinguals. LÄS MER
3. Bilingualism and the Simon effect: A multimodal approach
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Previous research has studied the relationship between bilingualism and cognitive abilities. In some of those studies results have shown that bilinguals perform better than monolinguals in visual Simon tasks (i.e. they are less distracted by the incongruent stimuli). LÄS MER
4. Tvärspråkliga synonymer hos finsk-svenska barn
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och psykologiSammanfattning : Volterra och Taeschner (1978) menar att barn under 2 år inte använder tvärspråkliga synonymer eftersom orden från början är organiserat i ett språksystem, inte två. Syftet med studien är att jämföra sammansättningen av samtidigt tvåspråkiga barns ordförråd, speciellt med avseende på tvärspråkliga synonymer . LÄS MER
5. Skillnader mellan tvåspråkiga kontra enspråkiga barns läsprestationer: med eller utan läs och/eller skrivsvårigheter?
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbeteSammanfattning : Studier har visat att tvåspråkiga barn besitter både kognitiva fördelar och nackdelar jämfört med enspråkiga barn. Tvåspråkigas fördelar respektive nackdelar har visat sig vid minne, intelligens, problemlösning och tankeprocesser. LÄS MER