Sökning: "tvåspråkighet"

Visar resultat 1 - 5 av 283 uppsatser innehållade ordet tvåspråkighet.

  1. 1. Metoder som pedagoger i språkbadsförskolor använder för att stödja kommunikationen med barnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Göteborgs universitet / Lärarutbildningsnämnden

    Författare :Lisa Cederberg; Desmond Manu; [2019-02-06]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att visa vilka metoder pedagoger i språkbadsförskolor använder för att stödja barnen i deras andraspråksutveckling. Eftersom språkbad som utbildningsform inte existerar i Sverige åkte vi till Finland för att studera metoder pedagoger i språkbadsförskolor använder för att göra sig själva förstådda eller för att uppmuntra barnen att uttrycka sig. LÄS MER

  2. 2. Flerspråkighet och samspel : Förskollärares syn på integreringen av barn med svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap; Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Petra Kaatari; Lina Ström; [2019]
    Nyckelord :förskola; förskolans läroplan; förutsättningar; kodväxling; modersmål; translanguaging; tvåspråkighet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att öka kunskapen om förskollärares uppfattningar om möjligheterna att arbeta med integrering av barn med svenska som andraspråk i verksamheten. Den metod som har använts är kvalitativa intervjuer, både enskilda- och par-intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Att utveckla ett ordförråd : En systematisk litteraturstudie om metoder för att utveckla ordförråd hos barn och elever med dövhet och hörselnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen; Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Joakim Holmgren; Annie Goebel; [2019]
    Nyckelord :Dövhet och hörselnedsättning; utveckling av ord och begrepp; metod; tvåspråkighet; talspråkighet.;

    Sammanfattning : Barn med dövhet och hörselnedsättning får inte som normalhörande barn tillgång det talade språket automatiskt via hörseln. Ord och begrepp måste läras in på ett medvetet och systematiskt sätt för att denna elevgrupp inte ska komma efter i språkutvecklingen. LÄS MER

  4. 4. "Jos asut Ruottissa, niin sinun pittää praatia ruottia" : En kvalitativ studie om förskolechefers erfarenheter av arbetet med minoritetsspråket meänkieli i förskolan

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande; Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Ida Boman; Amelie Funck Harnesk; [2019]
    Nyckelord :förskola; förskolechef; makt; meänkieli; minoritetsspråk; tvåspråkighet;

    Sammanfattning : Avsikten med denna kvalitativa studie är att lyfta de nationella minoriteternas betydelse i förskolan. Minoritetspråket meänkieli har gått från att vara skambelagt till att ses som en merit, speciellt vid rekrytering av förskolepersonal. LÄS MER

  5. 5. Lärares uppfattningar av textuppgifter i matematik utifrån ett andraspråkselevs perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Yu Chen; [2019]
    Nyckelord :Anpassningar; Andraspråkselever; Läsförståelse och matematik; Reading difficulties of mathematical text; Språkbetydelser och matematik; Språkutvecklande arbetssätt; Matematiska textuppgifter;

    Sammanfattning : Abstract Att kunna förstå innebörden av matematiska textuppgifter är en förutsättning för att kunna lösa matematiska textuppgifter. När andraspråkselever inte har ett utvecklat svenskt språk blir det svårare för dem att arbeta med textuppgifter i matematikboken, eftersom matematiska texter är mer multimodala än texter i många andra ämnen. LÄS MER