Sökning: "tvåstaviga ord"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden tvåstaviga ord.
1. Svenska studenters uppfattningar av tonerna i kinesiska tvåstaviga ord
Master-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för tvåspråkighetsforskningSammanfattning : Studenter med ett icke-tonspråk som modersmål brukar ha svårigheter att lära sig de kinesiskatonerna när de börjar sina studier. Å ena sidan brukar kursböckerna på denna nivån användabara enstaviga ord och det har ansetts vara god pedagogik att läraren visar tonkonturerna medsina händer. LÄS MER
2. Nyordsinlärning i relation till ordförråd, nonordsrepetition och prosodi hos en grupp barn i förskoleåldern med typisk språkutveckling
Kandidat-uppsats, Institutionen för klinisk och experimentell medicin; HälsouniversitetetSammanfattning : Vid flertalet studier har det framkommit att ordförrådets storlek och förmågan till nonordsrepetition påvisar samband med nyordsinlärning. De prosodiska egenskapernas inverkan vid nyordsinlärning är emellertid inte lika studerad. LÄS MER
3. "道生一,一生二,二生三,三生万物" (Laozi) [Vägen frambringar en, en frambringar två, två frambringar tre, tre frambringar myriad av varelser] - En översikt av utvecklingshistoria på kinesiskans ordförråd ur ordlängdens och ordkonstruktionens perspektiv
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/KinesiskaSammanfattning : “Dao sheng yi, yi sheng er, er sheng san, san sheng wanwu道生一,一生二,二生三,三生万物[Vägen frambringar en, en frambringar två, två frambringar tre, tre frambringar myriad av varelser]”. Detta citat från Daodejing [Classic of the Way and Virtue] av Laozi kan ses som en bra beskrivning av det kinesiska språket. LÄS MER
4. En fonetisk studie av danska diftonger
Magister-uppsats, Lunds universitet/Allmän språkvetenskapSammanfattning : I denna studie har det huvudsakliga syftet varit att undersöka hur de danska diftongerna i det fonologiska inventariet realiseras fonetiskt. De primära faktorer som har studerats är dels hur öppningsdiftongernas respektive slutningsdiftongernas "bana" ser ut, dels vilken variation det finns beroende på hur diftongen börjar eller slutar, dvs om t. LÄS MER