Sökning: "tv commercials visual rhetoric"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden tv commercials visual rhetoric.

  1. 1. Varje berättelse har sin egen hjälte : En kvalitativ studie av svenska reklamfilmers argumentationstekniker och framträdande budskap

    Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Anna Hillgren; [2017]
    Nyckelord :Rhetoric; visual rhetoric; commercial; marketing; advertising impact; Retorik; rethoric; visuell retorik; reklamfilm; marknadsföring; reklampåverkan;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning Syftet med studien är att undersöka hur tre svenska reklamfilmer tillämpar olika typer av argument för att övertyga mottagarna av sitt budskap och vilka retoriska grepp som används för att nå ut till publiken. Vidare undersöks vilka budskap som är framträdande samt vilka samhällsfrågor reklamfilmerna anspelar på. LÄS MER

  2. 2. Taktisk Användbarhet : Representationer av terrorism och terrorister i film

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Elin Isvind; [2016]
    Nyckelord :terrorism; religion; film; media; terrorister; islamofobi; semiotik; religionsvetenskap;

    Sammanfattning : De flesta media- och kommunikationsforskarna är överens om att nyheter, media och även reklam hjälper till att sprida agendor och stereotyper. Det är nästintill omöjligt att idag öppna en dagstidning, besöka sociala medier eller titta på vissa genrer inom film och tv utan att se eller höra ordet ”terrorist”; ofta i relation till skäggbeklädda män från Mellanöstern. LÄS MER

  3. 3. Kärlek eller bara en fling? : En retorisk komparativ analys av Match och Victoria Milans TV-reklamfilmer

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation, medier och it

    Författare :Susanne Holst; [2011]
    Nyckelord :triad of ethos; pathos; logos; visual rhetoric; television commercials; binary opposition; dating; internet; Barthes; Lévi-Strauss; ethos; pathos; logos- triaden; visuell retorik; TV-reklamfilm; hermeneutik; binärt motsatsförhållande; dejting; internet; Barthes; Lévi-Strauss;

    Sammanfattning : Denna studie ämnar belysa de två företagen Match och Victoria Milans TV-reklamfilmer. Det primära syftet är att undersöka vilka retoriska grepp Match och Victoria Milan använder sig av i reklamfilmerna för att värva nya betalande medlemmar till webbplatserna. Genom retorisk analys granskas respektive reklamfilm. LÄS MER

  4. 4. TV-reklam utifrån ett retoriskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, HLK, Medie- och kommunikationsforskning

    Författare :Mikael Erichsén; Oskar Gustafsson; [2009]
    Nyckelord :tv commercials visual rhetoric; tv reklam visuell retorik;

    Sammanfattning : I vår tid omges vi av reklam nästan överallt. I hemmet till exempel i form av TV-reklam, dagstidningsreklam och direktreklam. På stan till exempel i form av utomhusreklam och flygblad. I SOM-undersökningen 2005 visade det sig att endast 14 procent av de tillfrågade hade en positiv inställning till TV-reklam. LÄS MER

  5. 5. Du kommer väl ihåg hur det var att gå i skolan : En visuell retorikanalys av fem av Friends antimobbningsfilmer

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Humanistiska institutionen

    Författare :Christoffer Orre; Radhika Bhasin; [2007]
    Nyckelord :Rhetoric; visual rhetoric; advertising; TV-commercials; stereotypes; bullying; bullying in school; dramaturgy;

    Sammanfattning : Title: ”Du kommer väl ihåg hur det var att gå i skolan?” – En visuell retorikanalys av fem av Friends antimobbningsfilmer Number of pages: 75 Authors: Radhika Bhasin and Christoffer Orre Tutor: Marinette Fogde and Gudrun Weiner Course: Communication, Advanced Course Period: Spring 2007 University: Division of Media and Communication, Department of Humanistic Science, Örebro University Purpose/Aim: The purpose with this essay is to examine in what ways the Swedish organisation Friends advertising films against bullying rhetorically and visual rhetorically intend to convince their audience of their message. Material/Method: We have been studying five of Friends advertising films against bullying. LÄS MER