Sökning: "tv och film i förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden tv och film i förskola.

  1. 1. Fyra förskollärares uppfattning om hur TV och film påverkar barns samspel.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, CHILD

    Författare :Kathrin Israelsson; Susanne Söderström; [2016]
    Nyckelord :förskola; förskolebarn; förskollärares uppfattningar; populärkultur; samspel; sociokulturell teori; TV och film; ;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur fyra förskollärare upplever att tre- till femåriga förskolebarns samspel påverkas av deras TV- och filmupplevelser. Frågeställningarna berör på vilket sätt förskollärarna upplever att TV och film påverkar barns samspel positivt och/eller negativt. LÄS MER

  2. 2. Spindelmannen eller Elsa Beskow? : En studie om hur förskollärare uppfattar att de möter populärkultur ur barns perspektiv samt hur populärkultur syngliggörs i den pedagogiska miljön.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Elinor Lövgren Silva; Josefin Glada; [2016]
    Nyckelord :Barnkultur; barns kultur; barns inflytande; barns perspektiv; digital miljö; förskola; miljö; pedagogers styrning; pedagogers ansvar; populärkultur;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att populärkultur traditionellt inte värderas högt inomlärande institutioner, som skola och förskola. Samtidigt visar ny statistik frånStatens medieråd (2015) att film, tv-­‐‑spel och andra medier är en stor del avbarns levda vardagsliv idag. Med ny teknik är populärkultur dessutom än merlättåtkomlig. LÄS MER

  3. 3. Pedagogernas syn på populärkulturell film

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Teddy Nilsson; Filip Jönsson; [2015]
    Nyckelord :Förskola; norm; pedagog; populärkultur;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka pedagogers normer kring populärkulturell film i förskolanutifrån pedagogers perspektiv. Studien genomfördes utifrån en kvalitativ metod. Tvåförskollärare och en barnskötare intervjuades för att få en förståelse kring ämnet. LÄS MER

  4. 4. "Tv:n säger vad jag vill ha" : Populärkultur i förskolan - barn som konsumenter av tv och film

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :David Gustafsson Doster; [2014]
    Nyckelord :Populärkultur; förskola; förhållningssätt; barnintervju;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Barns TV- och filmerfarenheter i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Ann-Charlotte Roslund; Jenny Staxlund; [2008]
    Nyckelord :barn; erfarenheter; förskola; TV-film;

    Sammanfattning : Vårt problemområde handlar om barns TV- och filmerfarenheter i förskolan. Vårahuvudfrågor är: Vilka erfarenheter ser vi i förskolan som barn har fått genommassmedia samt hur kommer dessa till uttryck? Hur möter förskollärarna dessaeventuella erfarenheter? Hur ser förskollärarna på att tillvarata barns TV- ochfilmerfarenheter i förskolan? Vi tar utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet. LÄS MER