Sökning: "tv och film i förskola"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden tv och film i förskola.
1. Fyra förskollärares uppfattning om hur TV och film påverkar barns samspel.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, CHILDSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur fyra förskollärare upplever att tre- till femåriga förskolebarns samspel påverkas av deras TV- och filmupplevelser. Frågeställningarna berör på vilket sätt förskollärarna upplever att TV och film påverkar barns samspel positivt och/eller negativt. LÄS MER
2. Spindelmannen eller Elsa Beskow? : En studie om hur förskollärare uppfattar att de möter populärkultur ur barns perspektiv samt hur populärkultur syngliggörs i den pedagogiska miljön.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Tidigare forskning visar att populärkultur traditionellt inte värderas högt inomlärande institutioner, som skola och förskola. Samtidigt visar ny statistik frånStatens medieråd (2015) att film, tv-‐‑spel och andra medier är en stor del avbarns levda vardagsliv idag. Med ny teknik är populärkultur dessutom än merlättåtkomlig. LÄS MER
3. Pedagogernas syn på populärkulturell film
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka pedagogers normer kring populärkulturell film i förskolanutifrån pedagogers perspektiv. Studien genomfördes utifrån en kvalitativ metod. Tvåförskollärare och en barnskötare intervjuades för att få en förståelse kring ämnet. LÄS MER
4. "Tv:n säger vad jag vill ha" : Populärkultur i förskolan - barn som konsumenter av tv och film
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : .... LÄS MER
5. Barns TV- och filmerfarenheter i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Vårt problemområde handlar om barns TV- och filmerfarenheter i förskolan. Vårahuvudfrågor är: Vilka erfarenheter ser vi i förskolan som barn har fått genommassmedia samt hur kommer dessa till uttryck? Hur möter förskollärarna dessaeventuella erfarenheter? Hur ser förskollärarna på att tillvarata barns TV- ochfilmerfarenheter i förskolan? Vi tar utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet. LÄS MER