Sökning: "tv reklam och identitet"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden tv reklam och identitet.

  1. 1. Sexualitet & Normer : En kvalitativ textanalys över hur den tidigmoderna sexualiteten manifesteras i nutida folkbildande sammanhang

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Unn Nilsson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur förmodern sexualitet manifesteras i samtida folkbildande historiekulturella sammanhang. Syftet till att bedriva en studie baserat på samtida historiekulturella manifestationers perspektiv på förmodern sexualitet är framför allt lärares ökade krav på att reflektera och samtala kring frågor som rör sexualitet, identitet och samtycke, men studiens syfte utgår även från ett historiedidaktiskt perspektiv där estetiska lärprocesser lyfts fram som särskilt intressanta med avseende på individers förmåga att resonera och diskutera kring sex, samlevnad, samtycke och identitet. LÄS MER

  2. 2. Synkronisera mera! : En studie i hur synkronisering påverkar artisters och företags varumärken.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Johan Lönnqvist; Julia Norevi; [2017]
    Nyckelord :Varumärke; Co-branding; Samarbeten; Synkronisering; Image; Identitet;

    Sammanfattning : Syfte och forskningsfråga: Syftet med denna uppsats är att genom en kvalitativ studie analysera hur synkronisering kan användas som ett marknadsföringsverktyg och hur detta kan påverka artisternas och företags varumärken sett ur ett co-brandingperspektiv: Hur kan synkronisering som ett marknadsföringsverktyg påverka artistens och företagets varumärken genom co-branding? Metod: Studien bygger på en kvalitativ metod med ett abduktivt angreppsätt, med både deduktiva och induktiva inslag. Den empiriska insamlingen grundas i fem stycken semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 3. ICA-Stig har makten? : ICAs reklamfilmer ur ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Lina Brynö; Malou Wilson; [2017]
    Nyckelord :ICA; genus; stereotyper; reklamfilm; identitet;

    Sammanfattning : Abstrakt Syftet med vår undersökning var att studera ICAs reklamfilmer ur ett genusperspektiv. Vi har specificerat oss på om det manliga eller kvinnliga könet framkommer mer eller mindre i filmerna, om det har skett någon förändring kring genusperspektivet från år 2006 till 2016, samt om varorna som finns med i filmerna är mer eller mindre riktade till något av könen. LÄS MER

  4. 4. Spelar det roll? : En jämförande kvalitativ textanalys av två TV-reklamer från Maria Casino och Svenska Spel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Jonna Jonasson; Elin Pudelski; [2016]
    Nyckelord :Spelreklam; Svenska Spel; Keno; Maria Casino; Retorik; Semiotik; Livsstil; Lyx;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa studie studeras och analyseras två reklamfilmer utifrån en kombination av en retorisk och semiotisk analysmetod. Det teoretiska ramverk som studien bygger på innefattar retorik och semiotik. Utöver det grundar sig studien även i teorier kring färg, kläders sociala status, identitet och konsumtion, lyx och livsstil. LÄS MER

  5. 5. Din sol, din himmel, dina ICA-butiker röda : om hur Sverige framställs i ICA:s reklamfilmer

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Malin Sivander; [2015]
    Nyckelord :myt; Sverige; nationalism; ICA; reklam; reklamfilm; varumärke; semiotik; Barthes;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen har varit att undersöka på vilket sätt ICA-reklamen gestaltar Sverige. Med nationalism, myter och ideologi som teoretiska utgångspunkter syftar uppsatsen till att komma närmare hur myten om Sverige rekonstrueras i ICA:s reklamfilmer, samt vilken roll ICA har i det Sverige som framställs. LÄS MER