Sökning: "tv sport"
Visar resultat 1 - 5 av 70 uppsatser innehållade orden tv sport.
1. ”UTAN TV-BOLAGEN SKULLE HELA INDUSTRIN DÖ” - En kvalitativ studie om sportmediernas roll som aktör i sportvärlden; mitt emellan idrotten, marknaden, publiken och demokratin
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Executive summary The aim of this study is to investigate what influence media consider having on their own sports media content, and on the breadth, democracy, equality and survival of sports in the future. This was done through a qualitative study with interviews with managers at some of Sweden's largest broadcasting media companies, and with a number of active sports journalists. LÄS MER
2. Streamingtjänster och sportdokumentärer: Makten över dagordningen : En jämförande studie om skillnaderna på medias rapportering innan och efter serien Formula 1: Drive to survive
L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)Sammanfattning : I denna studie studeras dagordningsteorin, intermedial dagordning och vilken skillnad som underhållningsmedia, i detta fallet dokumentärer och tv-serier, kan ha för hur media rapporterar om olika ämnen och sporter. Syftet i den här studien är att se hur underhållningsmedium potentiellt kan göra intryck på medias dagordning genom intermedial dagordning. LÄS MER
3. ”Hulahula-handboll – en fråga om kön?” : En kvalitativ studie om fyra sportkommentatorers kommentering i TV.
Master-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsaSammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien är att undersöka och analysera hur män och kvinnor beskrivs av sportkommentatorer under TV-sändningar från handbollsmatcher ur ett genusperspektiv. De aktuella frågeställningarna för studien är följande: Hur beskriver kommentatorer kvinnor och män under livekommentering i handboll? Vilka likheter och skillnader finns kopplat till detta i kommentatorers livekommentering av handboll? Metod: För att bemöta undersökningens syfte och frågeställningar användes en metod av kvalitativ karaktär – diskursanalys. LÄS MER
4. Kommersialiseringens utveckling inom en sport- och medierelation : En kvalitativ studie av Svenska Skidförbundet, sponsorerna och Viaplay
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Bakgrund Den kommersiella utvecklingen inom idrott har de senaste decennierna lett till nya möjligheter inom en sport- och mediarelation. Denna kan delas upp mellan flera sammanhängande parter där en idrottsorganisation attraherar sponsorintäkter, sponsorer söker varumärkesexponering och broadcast bolag vill skapa intäkter via reklam och nya abonnenter. LÄS MER
5. Hur e-sportsproduktioner kan utveckla framtida flerkameraproduktion : En studie som undersöker hur e-sporten potentiellt kan influera framtidens Tv-produktion
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Den här uppsatsen undersöker hur e-sportens flerkameraproduktion potentiellt kan påverka utvecklingen inom framtidens flerkameraproduktion. E-sporten är en ständigt växande bransch och med det utvecklas dess produktioner snabbt med nya idéer och tekniker. LÄS MER