Sökning: "tv-program analys"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden tv-program analys.

  1. 1. ”Tycker du att jag är pryd?”  : En diskurspsykologisk analys av maktförhållanden i TV-programmet Kvartsamtalet 

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Maja Wik; Malin Bergström; [2021]
    Nyckelord :TV-show; power relations; intersectionality; discursive psychology; identity categories;

    Sammanfattning : This study aimed to examine the power relations in a TV-show called Kvartsamtalet between the host Parisa Amiri and her guests. The empiric material consisted of four programs which were guested by Ebba Busch, Jason Diakité, Anders Ygeman and Nanna Blondell. LÄS MER

  2. 2. Kändisfabriken Paradise Hotel - En kvalitativ innehållsanalys av roller, genus och personal branding

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Axel Börjesson; Bianca Rior; [2019]
    Nyckelord :strategisk kommunikation; personal branding; rollteori; genus; könsstereotyper; sociala medier; Paradise Hotel; Instagram.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Paradise Hotel (PH) är Sveriges största och mest populära reality-tv-program, men även kanske Sveriges största kändisfabrik; unga svenskar söker sig nämligen till programmet i hopp om att lansera ett sociala medie-baserat kändisskap. Till att börja med grundar sig PH i heteronormativitet och har ofta blivit kritiserat för förlegade könsroller, därför utgår denna studie från att undersöka de könsstereotypiska skillnader som råder mellan en manlig respektive kvinnlig roll. LÄS MER

  3. 3. Framställningen av nya manligheten : En diskurspsykologisk analys av tre svenska, kända män i tv-program

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Hälsa och välfärd

    Författare :Emelie Nordström; [2019]
    Nyckelord :kritisk diskurspsykologi; tolkningsrepertoarer; subjektspositioner; tv-program; manliga programledare; nya manligheten; subversivitet;

    Sammanfattning : Att som man ha svårt att prata om känslor kan vara en konsekvens av en rådande manskultur som bland annat innebär att en man inte ska gråta eller vara för mjuk. Dock vågar allt fler män idag vara öppna om känslor och vågar stå emot den kulturen. LÄS MER

  4. 4. Interactive TV and group viewing : A qualitative study of companion apps and viewer engagement during group TV viewing

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Mattias Larsson; Fredrik Lundkvist; [2019]
    Nyckelord :second screen; companion app; TV; viewer engagement; SVT Duo; Interactive TV;

    Sammanfattning : Smart device applications that allow users to interact with a TV show in some way, so called companion apps, are increasingly common. In this paper, we study how the usage of such apps affect viewer engagement when used in groups of three or more people, a common TV viewing scenario. LÄS MER

  5. 5. ”Det ska vara pedagogiskt” - En studie om populärkultur i relation till förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Josefin Johansson; Michaela Frid; [2019]
    Nyckelord :Barnperspektiv; Lek; Barns perspektiv; Populärkultur; Samspel;

    Sammanfattning : Vårt mål med denna undersökning och vårt arbete är att analysera på vilka sätt pedagoger tolkar att barn använder sig av sina erfarenheter från populärkultur i förskolans kontext samt hur pedagogerna förhåller sig och arbetar utifrån detta. Vi började studien utifrån en kvantitativ metod där vi delade tre enkäter som visade på att populärkultur tydligt genomsyras hos barnen i förskolan på varierande sätt. LÄS MER