Sökning: "tv-serie analys"

Visar resultat 11 - 15 av 25 uppsatser innehållade orden tv-serie analys.

  1. 11. Den respektabla feministen : En analys av debatten kring Skam-fenomenet Noora

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Elin Michaelsdotter; [2017]
    Nyckelord :pragma-dialectics; gender; debate; tv-series; analysis; femininity; intersectionality; Feminism; pragmadialektik; argumentation; argumentationsanalys; genus; genusvetenskap; Noora; Skam; Hietanen; Bitzer; Gemzöe; Ambjörnsson; Dahl; Skeggs; Lykke; intersektionalitet; tv; tv-serie; debatt; klass; femininitet; respektabilitet;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker feministisk argumentation i två artiklar publicerade av Expressen. Syftet har varit att ta reda på hur diskussionen om ett slags normerande feministisk kvinnlighet tar form. Analysen är uppdelad i två delar: i den första används Lloyd Bitzers teori om den retoriska situationen samt en pragmadialektisk teori och metod. LÄS MER

  2. 12. "Are you mad 'cause you couldn't get hard?" : En narrativ analys av huvudkaraktären Hannah Horvath i TV-serien Girls ur ett genus-och (post)feministiskt perspektiv.

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Susanna Killander; [2016]
    Nyckelord :Girls; femininitet; genus; postfeminism; feminism; TV-serie; populärkultur;

    Sammanfattning : Medieinnehåll bidrar till uppfattningen om hur man som kvinna är och bör vara. Syftet med denna uppsats är att undersöka hur den kvinnliga huvudkaraktären Hannah Horvath framställs i Girls säsong 5. Detta för att se hur hennes femininitet kommer till uttryck genom vänner, kärlek, sexualitet och karriär. LÄS MER

  3. 13. En semiotisk analys av implicita innebörder i HBO:s tv-serie True Detective

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Filmvetenskap

    Författare :Rasmus Carlsson; [2015]
    Nyckelord :Languages and Literatures; Cultural Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 14. Hets att Lära för livet redan i Klass 9A : en historisk-kontextuell analys av tre omstridda skolskildringar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Erik Larsson; [2014]
    Nyckelord :skola; Hets; Lära för livet; Klass 9A; skoldebatt; skolpolitik;

    Sammanfattning : Uppsatsen utforskar några aspekter av de pedagogiska paradigm och ideologiska kontexter som födde, danade och formade tre av de senaste 70 årens otvivelaktigen mest omdiskuterade film- och tv-skildringar av den svenska skolan:  Hets (film 1944), Lära för livet (tv-serie 1977),  och Klass 9A (tv-serie 2008).   Historierna bär tydliga spår av den kultur, tidsanda och samhällsdebatt de växte fram i, kom att alstras ur och slutligen absorberades av. LÄS MER

  5. 15. The Footprints of a Gigantic Hound : En komparativ analys av Arthur Conan Doyles roman The Hound of the Baskervilles och adaptionen ”The Hounds of Baskerville” i BBC:s TV-serie Sherlock

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Francesca Linder; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen görs en komparativ analys av Arthur Conan Doyles roman The Hound of the Baskervilles (1902) och adaptionen ”The Hounds of Baskerville” (2012) i BBC:s TV-serie Sherlock (2010-). Avsikten med analysen är att besvara frågeställningen: Hur har man gått tillväga i framställandet av berättelsen och karaktärerna i romanen respektive adaptionen? Analysen berör likheter och skillnader i dels handlingen och kontexten i verken och dels huvudkaraktärernas personligheter och relation till varandra. LÄS MER