Sökning: "two-step flow of communication"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden two-step flow of communication.

  1. 1. Det nya vita giftet : Ett för- och eftermätningsexperiment för att studera budskapsstrategiers effekt på attityder till vitt snus och intentioner att konsumera produkten

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Ivar Eriksson; Josefine Leth-Helge; [2023]
    Nyckelord :risk communication; message appeal; fear appeal; social appeal; influencer; tobacco-free snus; riskkommunikation; budskapsstrategi; fear appeal; social appeal; influencer; vitt snus;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur effektivt budskapsstrategier kan tillämpas i det moderna medielandskapets förutsättningar för att få människor att inte vilja konsumera hälsofarliga produkter. Ett för-och eftermätningsexperiment genomfördes för att testa effekterna av budskapsstrategierna fear appeal respektive social appeal med en influencer som avsändare, på deltagarnas attityder till vitt snus och (beroende på om de var aktiva konsumenter eller inte) intentioner att sluta konsumera vitt snus eller intentioner till att testa vitt snus. LÄS MER

  2. 2. INFLUENCERS OCH FÖLJARE - EN ÖMSESIDIG RELATION?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Elsa Ekström; Evelina Johansson; [2022-08-01]
    Nyckelord :Influencer marketing; influencer; followers; trust; social media;

    Sammanfattning : Social media is now part of our everyday life. Most people are either on Facebook, Instagram, Twitter, YouTube etc - or all of them. These social platforms have developed over time and concepts such as influencers and influencer marketing have occurred. LÄS MER

  3. 3. "Jag känner mina influencers" : En fokusgruppsstudie om unga kvinnors attityder och köpbeteenden inom influencer marketing

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Tilda Bondesson; [2022]
    Nyckelord :Influencer marketing; two-step flow of communication theory; consumer behavior; buying process; Influencer marketing; tvåstegshypotes; konsumentbeteende; köpprocess;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to gain knowledge and provide information about the attitudes that young females have about influencers and influencer marketing, but also to examine the factors that persuade them to a purchase that they have been exposed to through influencer marketing on Instagram. The study has a qualitative method and was made by three focus groups. LÄS MER

  4. 4. Viskleken - Från media till mottagare

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Gustav Ohlén; Frida Lahti; [2022]
    Nyckelord :Whistleblowers; whistleblowing; narratives; the hybrid media culture; mass media; social media; the two-step flow of communication model; opinion leaders; crisis communication; crisis situation; Social Sciences;

    Sammanfattning : In recent years whistleblowing has increased. At the same time, the hybrid media culture has allowed whistleblowers to further participate in, and influence narratives. Previous research demonstrates both the increased impact of whistleblowers and the relevance of the two-step flow model in the hybrid media landscape. LÄS MER

  5. 5. "Detta inlägg är sponsrat av ..." : Svenska konsumenters köpbeteende - hur och om det påverkas av sponsrade inlägg på Instagram

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Elisabet Gezaw; Amanda Hermiz; [2022]
    Nyckelord :sociala medier; influencer marketing; köpbeslutsprocessen; instagram; konsumenter;

    Sammanfattning : It is a fact that the phenomenon of Influencer Marketing and sponsored posts on Instagram is one of the most effective marketing methods today (Tafesse and Wood 2021). What has contributed to this, among other things, is the great impact that these influencers have on consumers' buying behavior (ibid.). LÄS MER