Sökning: "typography color"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden typography color.

  1. 1. A study about how a film cover in the genre of Comedy can be designed based on the factors typography and color

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Vendela Kempe; Carolina Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Filmomslag; Affisch; Grafisk design; Komedi; Genre; Typografi; Färg; Symboler; Mönster;

    Sammanfattning : Under 2021 tillkom det över 600 000 streamingabbonemang bara i Sverige. Det är tydligt att filmtittande är en stor del av svenskarnas vardag. LÄS MER

  2. 2. Rosa prinsessa eller blå superhjälte? : En kartläggning av könsstereotypiska roller via den grafiska formgivningen på gratulationskort för barn

    M1-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)

    Författare :Linda Rós Guðnadotter; Tilde Dahl; Alva Wiklund; [2023]
    Nyckelord :Genuskoder; Gratulationskort; Könsstereotypiska roller; Grafisk design;

    Sammanfattning : The reason for this study is to investigate if stereotypical gender roles exist in greeting cards designed for children in Sundsvall, Sweden and to what extent. Studies show that gender cues in design can have an effect on people's self image and that children are especially affected. LÄS MER

  3. 3. @FORSVARSMAKTEN - En analys av visuell identitet på Instagram

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Alice Bergmark; Victor Lind Palmstadius; [2023]
    Nyckelord :Försvarsmakten; visuell identitet; myndigheter; sociala medier; digital visuell identitet; Swedish Armed Forces; visual identity; government; social media; digital visual identity; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : This thesis examines how the Swedish Armed Forces communicates its visual identity through Instagram, one of the most popular social media platforms today. The purpose is to analyze which visual elements the Swedish Armed Forces use to express their identity, which visual elements appear most in their Instagram posts, and how their existing visual identity manual is reflected on the platform. LÄS MER

  4. 4. Genus & gränssnitt : En kvalitativ studie om hur stereotypiskt könskodad design påverkar användares upplevelser.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Ellen Määttä; [2022]
    Nyckelord :User Interface; Visual Design; User Experience; Stereotypes; Gendered-Coded Design; Gender.; Stereotyper; könskodning; genus; upplevelse; interaktionsdesign.;

    Sammanfattning : Genus definierar människors sociala kön och genomsyrar samhället genom de föreställningar, idéer och handlingar som förknippas med män respektive kvinnor. Uppfattningar av genus skapas och upprätthålls av genussystem som är konstruerat för att producera stereotyper. LÄS MER

  5. 5. Tillit för en ny produkt inom hårkosmetikindustrin : En studie om tillit vid konsumtion på internet

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola

    Författare :Mirieme Belarbi; My Sandberg; [2022]
    Nyckelord :Hårkosmetikindustrin; Kosmetikaindustrin; Tillit; Produktegenskaper; Internet; Schampo;

    Sammanfattning : Background:  The cosmetic industry is one of the most leading industries in the world. With the help of the internet, the consumption of cosmetics has increased because the consumer can consume regardless of place or time. LÄS MER