Sökning: "typologi."

Visar resultat 1 - 5 av 157 uppsatser innehållade ordet typologi..

  1. 1. Hur Jesus blev Europé : En analys av hur Jesus har framställts i konstverk av William Holman Hunt och Warner Sallman

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Emily Crowe; [2024]
    Nyckelord :Jesus; William Holman Hunt; Warner Sallman; analys; bildanalys; religiös konst; ikoner; kristen konsttradition; religiösa visuella kulturer; religiöst seende; visual piety; typologi; symbolik;

    Sammanfattning : Trots att Jesus är en av världens mest kända personer finns det ingen som vet hur han egentligen såg ut. Det finns inga bevarade bilder eller ögonvittnesbeskrivningar av hans yttre som kan dateras till den tid då personer som hade sett Jesus med egna ögon kan ha levt. LÄS MER

  2. 2. 'In the moment' : A cross-linguistic exploration of the lexical concept [MOMENT]

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Avdelningen för allmän språkvetenskap

    Författare :Arthur Mannheimer; [2023]
    Nyckelord :moment; lexical typology; lexical concept; cognitive model; semantic shift; now;

    Sammanfattning : Lexical typological studies examine how various languages express similar concepts. Previous research has discussed how the concept of moment is encoded lexically in English, Ancient Greek, and Ancient Egyptian. However, there are no cross-linguistic studies to date that collect data on the lexical expressions associated with the concept of moment. LÄS MER

  3. 3. Historiebruk i läroböcker : En undersökning om hur historiebruk framställs i historieläroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linus Bursell; Christoffer Radsten; [2023]
    Nyckelord :History culture; historical consciousness; text analysis; textbooks; typology; use of history.; Historiebruk; historiekultur; historiemedvetande; läroböcker; textanalys; typologi.;

    Sammanfattning : The purpose of our degree project is to create an understanding of how three history textbooks and the textbook publishers make use of the use of history. The questions that we have started from are: How is the use of history presented in the textbooks? Is the depiction of history use the same between the books? When we were investigating we used the method called text analysis, and we analyzed the textbooks SOL NOVA HISTORIA 9, Utkik historia 7-9 and Fundament historia 7-9. LÄS MER

  4. 4. Graecum est, non legitur : Främmandegöringens och genrens didaktiska potential i Umberto Ecos Rosens namn

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :David Bjälvegård; [2023]
    Nyckelord :Didactic potential; defamiliarisation; genre analysis; Umberto Eco; The Name of the Rose; Didaktisk potential; främmandegöring; genreanalys; Umberto Eco; Rosens namn;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka vilken didaktiska potential som kan finnas i Umberto Ecos roman Rosens namn (1980) i gymnasieskolans svenskundervisning. Ansatsen är litteraturvetenskaplig och rör dels hur elever kan tänkas lära sig hantera litterära texters egenart, dels elevers användning av genreteori för att förstå romanen. LÄS MER

  5. 5. Ukraina och freden : En fredsteoretisk analys utefter konfliktens konstituerande element

    Master-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Mattias Eile; [2023]
    Nyckelord :Ryssland; Ukraina; Putin; Zelenskyj; våldsmakt; tvångsmakt; veto-aktörer; strategisk kultur; typologi; konstituerande element; fredsteori; förhandling; Pax Putinica; internationella relationer;

    Sammanfattning : This thesis explores the prerequisites for peace in Ukraine from a typology of the conflict’s constituent elements. The material examined consist of accounts from open sources and official statements from the warring parties. LÄS MER