Sökning: "tyskundervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade ordet tyskundervisning.

  1. 1. Tyskinlärning genom engelska – fördel eller hinder? : En kvalitativ studie om tysklärares förståelse och användning av engelska som en resurs på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Anna Olsson; [2023]
    Nyckelord :tysklärare; tyskundervisning; engelska; flerspråkighet; tredjespråksinlärning; Sverige;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att utveckla kunskap om huruvida tysklärare på högstadiet uppfattar engelska som en resurs eller ett hinder i undervisningen och i vilka sammanhang de säger sig använda engelska för att stödja elevernas inlärning av tyska. Studiens teoretiska grund utgår från ett sociokulturellt perspektiv där språk utgör lärandets förutsättningar. LÄS MER

  2. 2. Språkliga kompetenser i läroböcker i tyska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Karin Lindroth; [2022]
    Nyckelord :kommunikativ språkförmåga; kommunikativa kompetenser; läroboksanalys; läroboksforskning; språkläroböcker; språkinlärning; tyskundervisning;

    Sammanfattning : I detta examensarbete har jag gjort en innehållsanalys av tre utvalda läroböckerför nybörjartyska, riktade mot årskurs 7. Syftet med studien var att undersöka omläroböckerna uppmanar eleverna att träna de förmågor och kompetenser som efterfrågasav skolans styrdokument. LÄS MER

  3. 3. Högpresterande elever och den kollaborativa lärmiljön : En undersökning om effekten av kollaborativt och traditionellt arbetssätt på högpresterande elevers inlärning

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Désirée Enderstam; Monika Jensen; [2021]
    Nyckelord :högpresterande elever; kollaborativt lärande; traditionellt lärande; sociokulturell lärandeteori; konstruktivism;

    Sammanfattning : Detta utvecklingsarbete undersöker huruvida högpresterande elever gynnas av ett kollaborativt arbetssätt i jämförelse med ett traditionellt arbetssätt i inlärningen av glosor eller begrepp. De deltagare som ingår i undersökningen är elever i högstadiet, som antingen har undervisats i tyska eller i kemi. LÄS MER

  4. 4. Das Wort kenne ich! : Eine Frequenzanalyse von Vokabeln in zwei DaF-Lehrwerken für das Niveau A2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Josefine Pontén; [2019]
    Nyckelord :German as a second language; vocabulary; word frequency; didactics; teaching; Textbooks; Grundwortschatz; Deutschunterricht; Vokabeln; Wortfrequenz; Didaktik; Unterricht; Lehrwerk; Tyskundervisning; glosor; ordfrekvens; didaktik; undervisning; läromedel;

    Sammanfattning : This two-part study investigates the word frequency of a total of 1296 vocabularies presented in the textbooks Digilär Tyska 3 and Lieber Deutsch 3 2.0, which correspond to the language proficiency level A2. LÄS MER

  5. 5. Hur påverkar kunskaperna i svenska som modersmål inlärningen av tyska?

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Milos Petrovic; [2016]
    Nyckelord :transfer; inlärningsstilar; inlärningstyper; tyskundervisning; ordinlärning;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet har som syfte att undersöka hur elevernas kunskaper i svenska som modersmål påverkar inlärningen av tyska som främmande språk. Det belyser också elevernas olika strategier för inlärning av språkliga strukturer i tyskan som inte kan relateras till svenska. LÄS MER