Sökning: "tyst kultur"
Visar resultat 1 - 5 av 63 uppsatser innehållade orden tyst kultur.
1. Interprofessionellt samarbete – viktigt för elever i behov av särskilt stöd i matematik som växlar mellan olika undervisningssituationer
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Elever som hamnar i matematiksvårigheter ska, utöver ledning och stimulans, genom extra anpassningar och/eller särskilt stöd få det stöd som krävs för att de ska kunna nå utbildningens mål. Elever erbjuds i en del fall, utöver stöd från ämneslärare i helklass, särskilt stöd av speciallärare, specialpedagoger eller lärare med specialpedagogisk kompetens. LÄS MER
2. Korrelationer mellan lärares matematiklärarkunskaper och klassrumspraktiker
Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Studiens syfte var att utforska sambanden mellan lärares matematikkunskaper och hur de leder det matematiska samtalet i klassrummet. En kvalitativmetod användes där fyra klassrumsfilmer observerades. LÄS MER
3. The correlation between guilt and shame to quality of life – gender, cultural and general population
Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : The aim of this study is to bridge the gap between two emotions, guilt, and shame, and their interplay with perceived physical, psychological, social, and emotional well-being among healthy adults. Hence, we set out to examine how guilt and shame relate to health-related quality of life. LÄS MER
4. Jag kom, jag läste tyst, jag... : En kvalitativ studie om tyst läsning i klassrummet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka och fördjupa kunskapen angående hur lärare i årskurs 1-3 berättar att de arbetar med elevers tysta läsning. Metoden som användes för att samla in data var kvalitativa, semistrukturerade intervjuer. Åtta informanter deltog i studien. LÄS MER
5. ”Man får grunderna för att kunna lära sig mer” : Hur VVS-montörer lär sig sitt yrke praktiskt och teoretiskt
Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Den här uppsatsen behandlar inskolningen till VVS-montör och huvudfrågan som ställts är hur VVS-montörerna upplever att de tagit till sig de praktiska färdigheter och de teoretiska kunskaper som behövs till att bli certifierad VVS-montör och när de uppfattar att de kände yrkesidentitet. Metoden som använts är kvalitativ och i huvudsak induktiv. LÄS MER