Sökning: "tyst kunskap handledning"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden tyst kunskap handledning.

  1. 1. Kunskapsöverföringsmetoder inom järnvägsprojektering : En fallstudie av en arkitektur- och teknikkonsultkoncern

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Josefine Olsson; Björn Edlund; [2023]
    Nyckelord :Kunskap; kunskapsöverföring; kompetensbrist; järnvägsbranschen; explicit kunskap; tyst kunskap; kunskapsöverföringens viskositet; kunskapsöverföringens hastighet; kunskapshantering; socialt kapital; SECI-modellen; organisatoriskt lärande;

    Sammanfattning : Den samhällsviktiga järnvägsbranschens prognostiserade och upplevda brist på kompetens och behovet att förnya kompetensen kan komma att påverka framtida underhåll, funktion och kvalité på järnvägen. Om åtgärder inte vidtas kan det påverka infrastrukturen samt Sveriges långsiktiga tillväxt och konkurrenskraft. LÄS MER

  2. 2. Digitalisering av instruktioner för maskinoperatörer

    M1-uppsats, KTH/Hållbar produktionsutveckling (ML)

    Författare :Sharmila Patel; Aron Sritharan; [2020]
    Nyckelord :small and medium-sized enterprises SME ; virtual reality VR ; tacit knowledge; standardised work; små och medelstora företag SMF ; virtual reality virtuell verklighet ; augmented reality förstärkt verklighet ; tyst kunskap; standardiserat arbetssätt;

    Sammanfattning : Detta examensarbete genomfördes hos ett tillverkande företag utanför Stockholm. Företagets produktion består delvis av egenbyggda maskiner. Lämpliga instruktioner för underhåll, riggning samt felsökning fanns inte tillgängliga för dessa maskiner. En av de mest kritiska avdelningarna hos företaget kallas för klipp- och rullavdelningen. LÄS MER

  3. 3. LÄRARES LÄRANDE, REFLEKTION OCH TYSTA KUNSKAP

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Christian Jerhov; [2018-08-25]
    Nyckelord :Kvalitetsarbete; skolutveckling; tyst kunskap; reflektion; The Three-level model of learning; handledning; aktionsforskning; episteme; techne; fronesis;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med undersökningen är att besvara frågorna ” Varför gör lärare som de gör i olika undervisningssituationer?” och ”Hur resonerar och tänker lärare kring sin egen undervisningspraktik under en period av förändring av undervisningen?” Svaren ska ge kunskaper om lärares lärande som kan utveckla organiseringen och planeringen av skolutveckling, systematiskt kvalitetsarbete och kompetensutveckling för lärare. Teori: Studiens teoretiska bakgrund grundas i en tradition där lärares kunskap ses som en tyst och förkroppsligad kunskap vilken genom reflektion och handledning kan frigöras och omformas. LÄS MER

  4. 4. Hur arbetar lärare för att öka elevers läsförståelse?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marie Nilsson; [2018]
    Nyckelord :Läsförståelse; Läsförståelsestrategier; Modellering; Samspel; Textläsning på varierande sätt;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna studie har varit att utforska momentet läsförståelse för att belysa hur lärare arbetar för att öka elevers läsförståelse eftersom resultat från PISA:s (2012) och PIRLS (2011) undersökningar visar att elevers läsförståelse försämrats drastiskt under de senaste åren i den svenska skolan. För att få kunskap om hur lärare arbetar för att öka och stimulera elevers läsförståelse gjorde jag en kvalitativ forskning med en induktiv syn där jag kopplat samman teori och tidigare forskning inom området. LÄS MER

  5. 5. Förekomst av omvårdnadshandledning

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Signe Rodhe; Jessica Högberg; [2017]
    Nyckelord :hinder; omvårdnadshandledning; reflektion; sjuksköterska; telefonintervju;

    Sammanfattning : Bakgrund: Handledning är ett forum där möjlighet ges till reflektion. Reflektion kan handla om att bearbeta situationer som upplevts svåra, att planera inför framtiden samt att sätta ord på tyst kunskap. LÄS MER