Sökning: "uljens skoldidaktiska modell"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden uljens skoldidaktiska modell.
1. ”Trygghet och förutsägbarhet så att alla vågar delta” : En studie om samläsning för elever med intellektuell funktionsnedsättning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Introduktion: Denna studie undersöker lärarnas upplevelser och erfarenheter av att undervisa elever från anpassad skola och elever från grundskolan i samma klassrum vid samma tidpunkt. Fokus är att studera hur lärare beskriver arbetet med samläsning och vilka förutsättningar dessa har för att bedriva samläsning. LÄS MER
2. Lärarens kompensatoriska uppdrag för att skapa en likvärdig skola. Utmaningar och möjligheter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Den svenska skolan är idag ett högst debatterat och omtalat område.1 Många inom och utanför skolan vill yttra sig om både det ena och det andra. Inte helt oväntat så har likvärdigheten kommit att ställas i rampljuset för att diskuteras. LÄS MER
3. ”En planering för alla” : - En intervjustudie om planering av inkluderande svenskundervisning i årskurs 7-9
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien är att tillföra kunskap om vilka uppfattningar svensklärare har om sin planering och utvärdering av inkluderande undervisning och huruvida de uppfattar dilemman i samband med inkluderande undervisning. Studien är en kvalitativ intervjustudie där åtta svensklärare deltar, dessa arbetar i en kommun som de senaste tre åren arbetat aktivt och kommunövergripande med inkluderande undervisning. LÄS MER
4. Datorn - inte bara ett pedagogiskt redskap : En studie om lärarrollen i relation till IT och värdegrund
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå School of Education (USE); Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningenSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om och hur läraruppdraget påverkas av IT i relation till värdegrunden. Studien söker svar på två frågeställningar: vilken eventuell integrering uttrycker lärare mellan användande av IT och gestaltandet av skolans värdegrund? Hur påverkar lärarens syn på IT användandet av tekniken i undervisningen, främst i relation till läroplanens värdegrund? Undersökningen bygger på kvalitativa intervjuer med sex gymnasielärare: fyra kvinnor och två män. LÄS MER