Sökning: "ulrika tornberg"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden ulrika tornberg.

  1. 1. Stadskärnors utveckling i relation till detaljhandeln : en studie om hur konsumtionsförändringar inom detaljhandeln påverkar stadskärnors utveckling och attraktivitet som handels- och mötesplats

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Ulrika Ebelin; [2020]
    Nyckelord :stadskärna; detaljhandel; centrumutveckling; stadsutveckling; konsumtionsförändringar; mötesplats; handelsplats;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt hur stadskärnans utveckling påverkas av förändrade konsumtionsvanor inom detaljhandeln, så som nyttjande av ehandel och köpcentra. De centrala delarna av svenska städer har sedan medeltiden varit präglade av detaljhandeln, vilken har utvecklats från torgens marknader till butiker, varuhus och köpcentra samt vidare till det senaste; e-handeln (Bergman, 2003; Kärrholm och Nylund, 2011; Bruvik, 2019). LÄS MER

  2. 2. A Teacher’s Guide to Culture : - Exploring Teacher’s Guides

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Anneli Nilsson; [2017]
    Nyckelord :Teacher’s Guide; English; Culture; Representation; Fundamental Values;

    Sammanfattning : This paper is the result of a critical review of two Teacher’s Guides aimed at English 5 (the first year) in Swedish upper secondary schools. The aim was to investigate, with a pragmatic approach, how cultural representations are epitomised in the guidance materials: Progress Gold and Professional as well as how those representations correlate to the fundamental values of the curriculum for the upper secondary school. LÄS MER

  3. 3. Hur kultur förmedlas i två läromedel i ryska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Richard Suvanen; [2015]
    Nyckelord :Moderna språk; läromedel i ryska; kvantitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : Kultur är ett mångtydigt begrepp som kan uppvisa flera olika definitioner beroende på vilken kontext ordet används i. I ämnet moderna språk är kultur ett centralt begrepp, där elever förväntas förvärva kunskap om målspråkslandets kultur. LÄS MER

  4. 4. Los españoles desayunan churros en las plazas. Un análisis de las representaciones de los hábitos alimenticios españoles en dos manuales escolares y un programa de radio de E/LE en Suecia.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Hilja Vretlund Lust; [2013-06-26]
    Nyckelord :kultur; Tornberg; stereotyp; läromedel; undervisning; cultura; estereotipo; materiales didácticos; enseñanza;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur den spanska matkulturen presenteras och förmedlas i två svenska läroböcker samt i ett radioprogram producerat av Utbildningsradion i ämnet Spanska. Syftet är också att undersöka i vilken mån detta material bidrar till att uppfylla ämnets syfte i kursplanen för moderna språk. LÄS MER

  5. 5. ¿Para qué sirven los ejercicios de comunicación oral? Un análisis de los ejercicios de comunicación oral en dos manuales de E/LE en el nivel A2 en Suecia.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Desirée Samnell; [2012-04-30]
    Nyckelord :Interacción; Material auténtico; Motivación; E LE; comunicación oral;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna uppsats har varit att undersöka den muntliga kommunikationen i spanska läroböcker; undersökningen har baserats på frågor kring huruvida muntliga övningar som behandlar kommunikation och interaktion mellan elever, i två läroböcker för spanska steg 2 i Sverige, kan leda till en utveckling av den kommunikativa kompetensen samt motivera för muntlig kommunikation på målspråket spanska; i enlighet med de riktlinjer som finns stadgade i såväl styrdokument som didaktiska teorier. Metod: Undersökningen baseras på en teoretisk studie där analys och jämförelse har gjorts mellan de fastslagna riktlinjerna som återfinns i dokument publicerade av såväl Skolverket som Europarådet, didaktiska teorier om språkinlärning/-undervisning och slutligen muntliga övningar i två läroböcker för spanska, på nivå A2 enligt Europarådet, eller steg 2 enligt den svenska modellen. LÄS MER