Sökning: "umeå universitet pedagogik kompetens"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden umeå universitet pedagogik kompetens.

  1. 1. Perspektiv på digital relationskompetens : Analys av lärares strategier för att stödja utbildningsrelationer i digitala lärmiljöer

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Helena Bonnevie; [2024]
    Nyckelord :Relational competence; relational pedagogy; digital relational competence; digital learning environments; e-learning; online teaching; distance learning; Relationskompetens; relationell pedagogik; digital relationskompetens; digitala lärmiljöer; e-learning; distansundervisning;

    Sammanfattning : Studien syftar till att öka kunskapen om lärares digitala relationskompetens samt bidra till utveckling av praktik och teori inom relationell pedagogik i digitala lärmiljöer. I studien analyserades kvalitativa enkätsvar från 123 lärare och lärarstudenter i Sverige och Finland  angående hur de uppfattade att de kunde stödja relationer mellan lärare och elev i distansundervisning. LÄS MER

  2. 2. Metoderna finns, men var är tiden? : En studie om alternativ och kompletterande kommunikation i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Paula Olsson; Emmy Vikman; [2022]
    Nyckelord :Alternativ och kompletterande kommunikation; grafisk alternativ och kompletterande kommunikation; tecken som alternativ och kompletterande kommunikation; tydliggörande pedagogik; specialpedagogik.;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie utgår ifrån det sociokulturella perspektivet på lärande och relationell syn på specialpedagogik och undersöker hur stor betydelse alternativ och kompletterande kommunikation eller (AKK) har i förskolan. Syftet med denna studie är att skapa en djupare förståelse kring arbetet och användandet av alternativ kompletterande kommunikation (AKK) i förskolan och hur det sedan används som en del i den tydliggörande pedagogiken. LÄS MER

  3. 3. Kompetens på arbetsplatsen : En kvalitativ studie om personliga assistenters förflyttningsteknik

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Emma Östlund; [2022]
    Nyckelord :Arbetsmiljö; Ergonomi; Kvalitativ metod; Pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur personliga assistenter använder sina kunskaper iförflyttningsteknik och sin kompetens inom förflyttningsteknik på arbetsplatsen. Studiens frågeställningar var om personliga assistenters förhållningsätt till förflyttningsteknik, kunskap, kompetens och hur de prioriterade sin ergonomi. LÄS MER

  4. 4. ”Jag tror det behovet kommer explodera” : En studie om bibliotekarier- och journalisters kompetensbehov i yrkespraktiken i förhållande till utbildningsinnehållet.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Aurora Chevlin; [2019]
    Nyckelord :Kompetensbehov; utbildningsinnehåll; akademisering; professionalisering; yrkespraktik; bibliotekarier; journalister.;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka hur nyexaminerade bibliotekarier och journalister upplever sin kompetens i yrkespraktiken i förhållande till utbildningsinnehållet. Utifrån analys och kodning har teman som pedagogik och teknik urskilts som kompetensbehov bland bibliotekarier och journalister i deras yrkespraktik. LÄS MER

  5. 5. Den undervisande högskolebibliotekariens professionella lärande : Berättelser om kompetens och utveckling

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Heidi Delhommeau; [2018]
    Nyckelord :profession; akademiska bibliotekarier; yrkespraktik; undervisning; lärande på arbetsplats; kontinuerlig professionell utveckling;

    Sammanfattning : Biblioteken står i frontlinjen för många av kunskapssamhällets snabba förändringar. Frågan hur professionen ska kunna möta nya krav i sin verksamhet är idag mer aktuell än någonsin: vilka färdigheter och kompetenser krävs och hur ska dessa utvecklas? Som ett inlägg i debatten undersöker denna uppsats undervisande högskolebibliotekariers lärande för att ur denna förståelse identifiera framgångsfaktorer och utvecklingsmöjligheter för kontinuerlig professionell utveckling. LÄS MER