Sökning: "umesol"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet umesol.

  1. 1. Fonologisk medvetenhet och läsförmågor hos barn i åk 1 och 3 : En jämförelse mellan de fonologiska deltesten ur ett standardiserat test (UMESOL och projektet Legilexis testmaterial

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för klinisk och experimentell medicin

    Författare :Maja Sahlsten; Heli Degerman; [2016]
    Nyckelord :Legilexi; phonological awareness; different reading abilities; reading development; secondary school students;

    Sammanfattning : The present study is a small part of a project that is named Legilexi which includes a screening test where the purpose is to identify children who are at risk of having reading- and writing difficulties. The aim of the present study was primarily to investigate the relationship between phonological awareness and different reading abilities in children in year 1 and 3. LÄS MER

  2. 2. Utvärdering av återgivningsprovet Luftballongen : användning för ungdomar och vuxna i klinisk logopedisk verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Logopedi

    Författare :Emelie Persson; Marika Arnesson; [2013]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning Bakgrund. Återberättandetest ger en bild av högre språkliga förmågor och används idag för alla åldrar vid språkliga bedömningar. Ett test som används i klinisk logopedisk verksamhet idag är återgivningsprovet Luftballongen som är en del av testmaterialet UMESOL. LÄS MER

  3. 3. Flerspråkiga elever med läs- och skrivsvårigheter

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Werner Van Kesbeeck; [2012]
    Nyckelord :Flerspråkighet – Läs- och skrivsvårigheter – Dyslexi – Fonologisk medvetenhet – Lexikal storlek och organisation; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka fonologiska och lexikala förmågor hos flerspråkiga elever med läs- och skrivsvårigheter. Undersökningsgruppen flerspråkiga elever med läs- och skrivsvårigheter jämfördes med en grupp enspråkiga elever med läs- och skrivsvårigheter samt med en grupp flerspråkiga elever utan läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER