Sökning: "underlag för dom"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden underlag för dom.

  1. 1. Hur kommuner arbetar med ljusföroreningar

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/JTH, Byggnadsteknik och belysningsvetenskap

    Författare :Filip Hedberg; Alexander Nyberg; [2023]
    Nyckelord :Lightpollution; Ljusförorening; Ljusdesign; Himlaglim; Belysning;

    Sammanfattning : Ljusföroreningar är ett problem som uppstår överallt där artificiell belysning finns men främst i städer. Ljusföroreningar kan kort beskrivas som det olämpliga användandet av ljus samt de oönskade konsekvenserna av belysning. Idag lever 99 procent av Europas befolkning under en ljusförorenad himmel. LÄS MER

  2. 2. Notorietet – en rättsosäker gråzon? - Om rättens hantering av notoriska fakta med hjälp av materiell processledning och ordböcker i ljuset av Snippadomen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Antonia Stenberg; [2023]
    Nyckelord :straffrätt; criminal law; notoriska fakta; notorious facts; ordböcker; dictionaries; Snippadomen; the Snippa verdict; materiell processledning; material direction of proceedings; Law and Political Science;

    Sammanfattning : In the so-called Snippa verdict, the Court of Appeal for Western Sweden acquitted the defendant of the charge of child rape, due to the judges’ uncertainty of the victim’s use of the word “snippa”. The Court of Appeal had not discussed the meaning of the word with the parties during the trial and ultimately relied on a dictionary definition to determine the meaning of the word, which did not support the claim that the defendant had penetrated the victim’s genitals. LÄS MER

  3. 3. ”ETT MODERNT SLAVERI” - En kritisk diskursanalys om foodora och den nyliberala diskursen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Joel Grönlund; [2022-05-03]
    Nyckelord :Hegemoni. Social reproduktion. Diskurs. Nyliberalism;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med denna studie är att undersöka relationen mellan gigföretagen och de som arbetar för dom genom kritisk diskursanalys. Hur använder sig foodora av kommunikation offentligt och internt i relation till idéer om frihet och flexibilitet? På vilket sätt reproducerar buden foodoras diskurs och hur går de emot den? Hur påverkar diskursen kring foodora relationen mellan företag och arbetare? Metod och material: En kritisk diskursanalys med en grund i marxistisk teoribildning genomfördes genom att studera boken ”cykelbudet”, pressmeddelanden från foodora samt nyhetsartiklar som kan relateras till diskursen kring foodora. LÄS MER

  4. 4. Looking for shrubs in an alvar: Investigating classification of orthophotos as a way of mapping shrub species Juniperus communis and Dasiphora fruticose on Stora Alvaret, Öland

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för naturgeografi och ekosystemvetenskap; Lunds universitet/Lantmäteri (CI)

    Författare :Jorun Westman; [2022]
    Nyckelord :Physical Geography; Orthophoto; Stora Alvaret; Shrub; Monitoring; Earth and Environmental Sciences; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Loss of biodiversity is an immediate threat to the planet and if no actions are taken it is expected to accelerate. The highest species richness on smaller scale is found in semi-natural temperate grasslands, with one of the documented records from Stora Alvaret on Öland, Sweden. LÄS MER

  5. 5. "Man vill ju få med dom på tåget" : En kvalitativ studie om hur lärare i årskurs 1–3 beskriver sitt arbete med läs-och skrivinlärning och läs-och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Nygren; Jenny Jakobsson Rasmussen; [2022]
    Nyckelord :Läs- och skrivundervisning; läs- och skrivsvårigheter; åk 1–3; fenomenografisk analys; didaktik.;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att bidra med kunskap om lärare i årskurs 1–3 och deras syn på läs- och skrivundervisning och läs- och skrivsvårigheter. Internationell och nationell forskning lyfter vikten av att kunna läsa för att få möjlighet att delta i samhället, det minskade intresset för läsning bland våra elever samt vilka framgångsfaktorer som skapar ett lyckat arbete kring läs- och skrivinlärning och läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER