Sökning: "underlag för utvecklingssamtal i förskolan"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden underlag för utvecklingssamtal i förskolan.

  1. 1. Förskollärares syn på barns språkutveckling vid matsituationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Jenny Bodén; Lina Johansson; [2016]
    Nyckelord :Förskola; förskollärares uppfattningar; språkstimulering; måltidssituationer;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att genom några intervjuer belysa hur förskollärare tänker om sin uppgift att stimulera barns språkutveckling. Uitfrån syftet formulerades två frågeställnigar; Hur ser förskollärare på hur de arbetar för att stimulera barns språkutveckling i måltidssituationerna? Hur reflekterar och dokumenterar förskollärare barns språkutveckling i måltidssituationerna? Metoden som används är kvalitativa intervjuer med förskollärare på sex olika förskolor i tre olika kommuner. LÄS MER

  2. 2. Förskollärare beskriver utvecklingssamtal : en intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Ingela Sterner; Susanna L-Andersson; [2010]
    Nyckelord :Förskolan; förskollärarutbildning föräldrar; läroplaner; pedagogiska dokumentation; utvecklingssamtal.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att se hur förskollärare beskriver arbetet med utvecklingssamtal? Metoden vi använde var kvalitativa intervjuer. I studien deltog sex yrkesverksamma förskollärare på tre olika förskolor i Mellansverige. LÄS MER

  3. 3. Dokumentation av matematik på förskolan ­ en studie om pedagogers erfarenheter

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Malin Karlsson; Cathrine Hagberg; [2008]
    Nyckelord :Matematik; dokumentation; förskola; pedagoger;

    Sammanfattning : SammanfattningVår studies syfte är att ta reda på pedagogers erfarenhet av dokumentation och dess stödjande roll för utvecklingav verksamheten kring matematik i förskolan.Våra huvudfrågor har under arbetets gång varit: Vad innebär matematik i förskolan enligt pedagogerna? Huranser pedagoger att dokumentationen av matematik kan användas? Hur arbetar pedagoger med dokumentationav matematik? Påverkas verksamheten när pedagoger deltagit i kompetensutveckling i matematik för förskolan?För att undersöka studiens syfte har vi genomfört en enkätundersökning och fyra intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Mötas eller mätas? En studie om individuella utvecklingsplaner i förskolan

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Lena Bertilsson; Britt-Marie Åberg; [2004]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Detta arbete handlar om hur det som benämns individuella utvecklingsplanerna tolkas och används i förskolorna. De frågor vi sökt svar på är varifrån kravet att införa individuella utvecklingsplaner kommer och vilken innebörd pedagogerna ger dessa. LÄS MER