Sökning: "undersöka företagens behov"

Visar resultat 1 - 5 av 202 uppsatser innehållade orden undersöka företagens behov.

  1. 1. Implementering av GRI-standarder och riktlinjer: Fördelar och Utmaningar i Hållbarhetsredovisningen : En kvalitativ studie av svenska statliga företag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Sofia Ivarsson; Sofie Skalberg; [2024]
    Nyckelord :Sustainability reporting; Global Reporting Initiative GRI ; Legitimacy theory; Institutional theory; Stakeholder theory; Swedish state-owned companies; Hållbarhetsredovisning; Global Reporting Initiative GRI ; Legitimitetsteorin; Institutionell teori; Intressentteorin; Svenska statliga bolag;

    Sammanfattning : Titel: Implementering av GRI-standarder och riktlinjer: Fördelar och Utmaningar i Hållbarhetsredovisningen. Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi. Författare: Sofia Ivarsson och Sofie Skalberg. Handledare: Jean Claude Mutiganda. LÄS MER

  2. 2. Hur drivmedelsbranschen arbetar med cirkulär ekonomi i sin omställning mot hållbarhet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Lucy Melin; Alexander Makris; [2023-05-10]
    Nyckelord :drivmedelsbranschen; omställning; etiska business case modeller; organiserat hyckleri; organisatoriska fasader; ekonomistyrning; CE;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: När “business as usual” inte längre är en möjlighet är en omställning ett måste. Det linjära konceptet där produkter slutar som avfall i slutet av produktionslinjen är inte längre hållbar. LÄS MER

  3. 3. Navigating NPD in Unfamiliar Markets : Keys for a Successful Process Execution in Uncertainty

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Julia Jonsson; Hildegunn Strand; [2023]
    Nyckelord :New Product Development; Radical Innovation; Unfamiliar Markets; Familiar Markets; Product Innovation; NPD process.; Ny produktutveckling; Radikal Innovation; Okända Marknader; Kända Marknader; Produktinnovation; NPD-process.;

    Sammanfattning : Innovation is a crucial activity to ensure companies’ viability and is increasingly important to sustain competitive advantage. Globalization and the accelerating technological development are creating new markets previously not explored. LÄS MER

  4. 4. Hållbara renoveringar av flerbostadshus : En studie om privata fastighetsföretags förhållningssätt till hållbara renoveringar

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Kristina Ilievska; [2023]
    Nyckelord :Sustainability; energy efficiency; renovering; socio-economic vulnerable areas; stakeholders; Hållbarhet; energieffektivisering; renovering; socioekonomiskt utsatta områden; intressenter;

    Sammanfattning : Hållbarhet är en förutsättning för att både nuvarande och kommande generationer ska kunna tillgodose sina behov. I fastighetsbranschen omfattas hållbarhet av många ämnesområden, dock är energieffektiviseringar ett återkommande ämne. LÄS MER

  5. 5. Kreditgivningsprocess till SME : Vilken redovisningsinformation upplever banker behov av på grund av informationsasymmetri vid kreditgivning till SME?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Biniam Zeru Tkue; Kristina Nedeljkovic; Sundus Jama; [2023]
    Nyckelord :SME; credit assessment process; information asymmetry; 5c-model; risk assessment; cash flow analysis; financial reporting information; SME; kreditbedömningsprocess; agentteori; 5c-modell; riskbedömning; kassaflödesanalys; redovisningsinformation;

    Sammanfattning : Bakgrund: SME (små och medelstora företag) spelar en avgörande roll för ekonomisk tillväxt och sysselsättning. Trots deras betydelse möter dessa företag ofta utmaningar när de försöker få tillgång till finansiering från banker. LÄS MER