Sökning: "undersökande studier"

Visar resultat 1 - 5 av 76 uppsatser innehållade orden undersökande studier.

  1. 1. "Larvar har ju inga kläder på riktigt" : Antropomorfism för lärande av biologi i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Maria Jansson; Emma Westman; [2023]
    Nyckelord :Anthropomorphism; bilogy; early childhood education; teaching; anthropomorphic childrens literature; Antropomorfism; biologi; förskola; undervisning; antropomorfisk barnlitteratur;

    Sammanfattning : Abstract The pupose of the study was to increase knowledge about how anthropomorphism can support preschool children´s learning about the developmentstages of the butterfly in a teaching situation with anthropomorphic children´s literature, investigative booktalk and concrete material. To answer the purpose, questions were needed that povided answers to what kind of learning that occurred in relation to the prior knowledge and how the children´s learning was characterized in their retelling. LÄS MER

  2. 2. Sexuella riskbeteenden och destruktiva sexuella miljöer inom ramen för 3 § LVU - En rättsfallsstudie samt en undersökning av barn och ungas normbrytande sexualitet och sexuella utsatthet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Ellinor Hasselgren; [2023]
    Nyckelord :socialrätt; tvångsvård; LVU; sexualitet; sexuella risktaganden; sex mot ersättning; barnrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Children and young people can, motivated by their own sexual risk behaviors, sexual vulnerability and stays in destructive sexual environments, be taken into care with the support of the law (1990:52) Care of Young Per-sons (Special Provisions). The essay aims to investigate which risk behaviors and risk environments that are included under the 3 § prerequisite of “other socially destructive behavior”. LÄS MER

  3. 3. Fysikundervisning med och utan stöttning : En designstudie om det fysikaliska fenomenet flyta och sjunka

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Amanda Olsson; Sofia Söderberg; [2023]
    Nyckelord :float sink; hands-on-activity; interplay; preschool teatcher; scaffolding; Barnutforskande; flyta sjunka; förskollärare; samspel; stöttning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur ett stöttande arbetssätt utvecklar barns ämneskunskaper i undervisning om flyta och sjunka som fenomen. I studien deltog förskolebarn i åldrarna två till fem år, som gick på en åldersblandad avdelning i en förskola i Mellansverige. LÄS MER

  4. 4. Blicken på barnet - blicken på pedagogen : En essäistisk undersökning av blickars betydelse i förskolan

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Anna Teern; [2023]
    Nyckelord :glances; Hannah Arendt; Maurice Merleau-Ponty; acting; body; cold gaze; soft gaze; techne; phronesis; preschool; younger children; practical knowledge; blickar; Hannah Arendt; Maurice Merleau-Ponty; handlande; kropp; kall blick; mjuk blick; techne; fronecis; förskola; yngre barn; praktisk kunskap;

    Sammanfattning : I denna essä undersöker jag blickarnas betydelse i förskolan i relation till de yngsta barnen. För att få en kontrast som förtydligar och tillför mer komplexitet får mitt umgänge med hästar och ridning vara med. I min undersökning av blickarna utgår jag från en glidande skala mellan en varm mjuk blick och en kall hård blick. LÄS MER

  5. 5. Den laborativa undervisningens påverkan i grundskolans tidiga år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Persson; Alice Andersson; [2023]
    Nyckelord :Erfarenhetsbaserat lärande; Grundskolan; Laborativt lärande; Naturkunskap; Pedagogiska strategier och Undersökande arbetssätt;

    Sammanfattning : Detta är en kunskapsöversikt skriven med syftet att undersöka hur laborativ undervisning kombinerat med olika pedagogiska strategier kan främja lärandet inom de naturvetenskapliga ämnena för elever i åk F-3. För att besvara vår frågeställning genomfördes sökningar i databaserna Web of Science, Swepub, Libsearch och Ebsco. LÄS MER