Sökning: "undersökning om leksaker"
Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden undersökning om leksaker.
1. Konflikter i förskolan med de yngsta barnen-Ur förskollärares perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att få en fördjupad kunskap om hur förskollärare beskriver arbetet med hantering av konflikter mellan barn och förskollärare-barn. Studien är en kvalitativ undersökning och semistrukturerade intervjuer har använts för datainsamling och studien har analyserats utifrån det sociokulturella perspektivet och tidigare forskning. LÄS MER
2. Återbruksmaterial i förskolan : en del av hållbar utveckling.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning Detta examensarbete är en undersökning om vilken inställning förskollärare har till att använda återbruksmaterial i förskolan, vilket lärande förskollärarna menar sker och hur förskollärare arbetar med återbruksmaterial tillsammans med barnen. Återbruksmaterial kan ses som en del i hållbar utveckling där barnen får möjlighet att lära sig ta tillvara på material istället för att slänga det. LÄS MER
3. Söta Husfruar och Händiga Ingenjörer : Könsbilder i svensk leksaksreklam 1949 - 2009
L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskapSammanfattning : Den här uppsatsens syfte har varit att ur ett historiskt perspektiv undersöka den bild av könsroller som förmedlats till barn genom leksaksreklam i Sverige under perioden 1949 - 2009. Samt att ställa denna utveckling i relation till utvecklingen av könsbilder och jämställdhet i samhället i stort under samma historiska period. LÄS MER
4. Barns populärkulturellt inspirerade lekar i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Det som klassas som populärkultur finns idag tillgängligt för barn via många kommunikationskanaler. De kan relativt enkelt komma i kontakt med bland annat olika mediekaraktärer genom filmer, digitala spel och smartplattor som finns mer lättillgängligt i dagens samhälle, främst i hemmet men även till viss del i förskolan. LÄS MER
5. Blå flickor men blåare pojkar : En undersökning om hur könsrollerna porträtteras i Leksakskataloger 2014 -2015
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)Sammanfattning : The purpose of this qualitive content analysis is to examine and analyse how children are visualized in toy catalogs, depending on their gender, 2014 - 2015. It is important to observe how advertisement maintains the gender stereotypes norms of our society, since it has a major impact on our self-image and identity. LÄS MER