Sökning: "undersökningsmetod svenska"

Visar resultat 1 - 5 av 151 uppsatser innehållade orden undersökningsmetod svenska.

  1. 1. “Det är en äcklig verklighet som inspirerar min musik” : En netnografisk studie om gangsterrappens koppling till gängkriminalitet

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Elisia Appo; Laura Youssefi; [2024]
    Nyckelord :Gang crime; Gangster rap; Youth; Social work; Youtube; Gängkriminalitet; Gangsterrap; Ungdomar; Socialt arbete; Youtube;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att, genom en netnografisk undersökningsmetod, få en större inblick för hur gängrelaterade brott och den kriminella livsstilen porträtteras i musikgenren gangsterrap. Materialet som analyserats består av 25 låtar av fem olika svenska rapartister på den sociala medieplattformen Youtube. LÄS MER

  2. 2. Hur har utdelningspolicyn förändrats under och efter COVID-19 krisen? - En kvantitativ studie av bolag på Stockholmsbörsen mellan 2017-2022

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Carl Christianson; Albin Ahlzén; [2023]
    Nyckelord :COVID-19 krisen; utdelningspolicy; utdelning; irrelevansteorin; signaleringsteorin; agentteorin; utdelningsutjämning.;

    Sammanfattning : Coronavirsuet upptäcktes i Kina i slutet av 2019 och spred sig sen över världen för att 2020 nå Europa och Sverige. Här liksom i många andra länder så sattes allt på paus pågrund av de restriktioner som rådde vilket påverkade ekonomin väldigt kraftigt. LÄS MER

  3. 3. Genrepedagogik - ett sätt att utveckla skrivandet : En kvalitativ studie ur ett lärarperspektiv på språkintroduktionsprogrammet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Gina Mahmood; [2023]
    Nyckelord :genrepedagogik; flerspråkighet; språkintroduktion; cirkelmodellen; stöttning; explicit undervisning;

    Sammanfattning : Med detta arbete undersöker jag hur verksamma lärare som undervisar i ämnet svenska som andraspråk på språkintroduktionsprogrammet upplever genrepedagogiken som undervisningsmetod i syfte att utveckla flerspråkiga elevers skrivande. Med hjälp av en kvalitativ undersökningsmetod och semistrukturerade intervjuer berättar sex lärare på olika skolor i Mellansverige, hur de upplever arbetet med genrepedagogik som undervisningsmetod, vilka fördelar och utmaningar uppkommer i arbetet med genrepedagogiken och hur de stöttar flerspråkiga elever utifrån explicit undervisning. LÄS MER

  4. 4. “Att jag skulle kunna alla världens språk, dethade varit så mycket lättare” : En fenomenografisk studie om förskollärares uppfattning om samarbete mellan förskola och vårdnadshavare som inte behärskar det svenska språket.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Linnea Rydberg; Annie Johansson; [2023]
    Nyckelord :Förskollärare; fenomenografi; uppfattning; samarbete; kommunikation; interaktion; vårdnadshavare.;

    Sammanfattning : Denna fenomenografiska studie har som syfte att beskriva förskollärares uppfattningar om fenomenet samarbete mellan förskola och vårdnadshavare som inte behärskar svenska språket. Frågan denna studie ska besvara är: Hur uppfattar förskollärare samarbete mellan vårdnadshavare som inte behärskar svenska och förskolan?. LÄS MER

  5. 5. ”Böcker är här och jag är där”. : En kvalitativ studie av hur skolbibliotekets resurser uppfattas av pojkar som läser svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Karin Johansson; [2023]
    Nyckelord :skolbibliotek; svenska som andraspråk; pojkar; högstadiet; läsintresse; identitetspositioner;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka vilka upplevelser pojkar med svenska som andraspråk har av skolbiblioteket som resurs under sin högstadietid. Med hjälp av en kvalitativ undersökningsmetod och semi-strukturerade intervjuer berättar fem pojkar om hur de använder sig av skolbiblioteket som resurs, vilken funktion de upplever att skolbibliotekets verksamhet har fyllt under deras högstadietid och hur skolbibliotekets verksamhet påverkar deras intresse för läsning. LÄS MER