Sökning: "undervisa i religion på högstadiet"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden undervisa i religion på högstadiet.

  1. 1. Levande bilder i läroböcker : En bildanalys av förekomsten av ortodoxi, ortopraxi, och levd religion i bilder i religionskunskapsläroböcker för högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Kristoffer Olsén; [2023]
    Nyckelord :lived religion; orthodoxy; orthopraxy; religion and culture; religious education; sociology of religion; teaching; use of images; bildanvändning; levd religion; ortodoxi; ortopraxi; religion och kultur; religionssociologi; religionsundervisning; undervisning;

    Sammanfattning : Levd religion är ett växande forskningsområde inom religionsforskningen. Det svenska skolsystemet ska bygga på forskning och därför bör det enbart vara en tidsfråga innan lärare kommer bli ombedda att inkludera och undervisa elever i levd religion. LÄS MER

  2. 2. Religiösa dilemman inom idrott och hälsa : En kvalitativ studie om lärares erfarenheter av religiösa dilemman inom idrottsundervisning

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Carolin Andersson; Pontus Randberg; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna studie är att undersöka vilka erfarenheter idrottslärare på högstadiet har av att det uppstår dilemman kopplat till elevers religion i samband med idrottsundervisning samt hur de arbetar med och hanterar sådana dilemman. Studiens frågeställningar: Vilka erfarenheter har lärare i ämnet idrott och hälsa av att elever begränsas från att delta i idrottsundervisningen på grund av deras religiösa tillhörighet? Vilka lösningar använder lärare sig av för att ge alla elever samma möjlighet att uppnå målen i ämnet? Metod I denna studie användes en kvalitativ ansats där kvalitativa intervjuer gjordes med fem idrottslärare som har erfarenhet av att undervisa på högstadiet. LÄS MER

  3. 3. ”Dessa dumheter som finns får du plocka fram i alla religioner” : En kvalitativ undersökning om framställningen av islam i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/HLK, Ämnesforskning

    Författare :Mirela Ugljanin; [2019]
    Nyckelord :Islam; School; Prejudice; Orientalism; Islamophobia; Islam; Skola; Fördomar; Orientalism; Islamofobi;

    Sammanfattning : The essay aims to study how Islam is presented in the teaching and how these representations are interpreted based on Edward Said's theory of Orientalism and Mattias Gardell's theory of Islamophobia. Said's theory is based on a "we" and "them" perspective where Said believes that ideas have been created that represent the Orient or the Middle East, the Arab and Islam in a way where the West becomes its counterpart. LÄS MER

  4. 4. Inkluderande undervisning för nyanlända : En kvalitativ intervjustudie om lärarens syn på inkluderande undervisning för nyanlända

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Tony Kjäll; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna studie är att undersöka vilka utmaningar som idrott- och hälsaläraren upplever vid undervisningen av idrott och hälsa för nyanlända elever i högstadiet, samt hur läraren möter dessa. Frågeställningarna för studien har varit: Vilka utmaningar upplever lärarna att det finns med att undervisa nyanlända svenskar i idrott och hälsa på högstadiet? Vilka arbetssätt använder sig lärarna av för att möta utmaningarna? Metod Studien bygger på en kvalitativ ansats. LÄS MER

  5. 5. Att undervisa om nyreligiositet : En studie om högstadielärares urval, metoder och definitionsproblem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap

    Författare :Fredrik Forsström; [2015]
    Nyckelord :Religious education; Religious didactics; Curriculum; New Religiousness; New Religious Movements; Selection of Content.; religionskunskap; religionsdidaktik; kursplan; nyreligiositet; nya religiösa rörelser; stoffurval; undervisningsinnehåll; didaktiskt innehåll; undervisning som meningserbjudande;

    Sammanfattning : Fyra stycken lärares beskrivningar om hur de undervisar och definierar nyreligiositet och nya religiösa rörelser har studerats i föreliggande uppsats. Syftet med studien är att undersöka vad verksamma religionskunskapslärare på högstadiet säger att de undervisar om i undervisningen kring nyreligiositet och nyreligiösa rörelser. LÄS MER