Sökning: "undervisning av döva elever och elever med hörselnedsättning"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden undervisning av döva elever och elever med hörselnedsättning.

  1. 1. Visuell språkundervisning för elever med hörselnedsättning : En fallstudie inom specialskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Anna Kvarnström; [2019]
    Nyckelord :Anpassad undervisning; visuellt lärande; lärande; inlärningsstil; inlärning; teckenspråk; tvåspråkighet; undervisning av döva elever och elever med hörselnedsättning;

    Sammanfattning : I skollagen (2010:800) betonas vikten av att alla barn och elever har rätt till den ledning och stimulans de behöver för sin personliga utveckling och sitt lärande. Skolan är därmed skyldig att ge alla elever det stöd de behöver. LÄS MER

  2. 2. Hörselnedsatta/döva elevers svårigheter i matematik : En litteraturstudie om hur pedagoger kan bemöta hörselnedsatta/döva elevers problem och svårigheter i matematikundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Karin Friberg; Amanda Sandström; [2019]
    Nyckelord :Mathematics; Education; Difficulties; Impaired hearing; deaf; Matematik; Utbildning; Svårigheter; Hörselnedsättning; Döv;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att ta reda på vilka svårigheter och problem det finns för elever med någon typ av hörselnedsättning/dövhet i matematikundervisning och hur dessa problem och svårigheter kan bemötas av pedagoger. De två huvudrubriker som framkom i studien var: specifika problem och svårigheter för hörselnedsatta/döva elever och pedagogers bemötande av de specifika problem och svårigheterna. LÄS MER

  3. 3. Pedagogers uppfattning om flerspråkighet för elever med hörselnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Lina Maxedius; Petra Sjöberg; [2018]
    Nyckelord :Flerspråkighet; hörselnedsättning; stöd; stödfunktioner; digitala verktyg; tidig språktillägnande; tillgängligt språk.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att fördjupa kunskap om flerspråkighet i kombination med hörselnedsättning, utifrån hur pedagogers förväntningar skapar förutsättningar för elever, inom specialverksamheter, att utveckla sin flerspråkighet. För att kunna svara på syftet ställde vi tre frågeställningar: Hur uppfattar pedagoger, som arbetar med målgruppen elever med hörselnedsättning, flerspråkighet? Hur beskriver pedagogerna att de arbetar stödjande för flerspråkiga elever med hörselnedsättning? Hur ser pedagogerna på digitala verktyg som stöd i undervisning för flerspråkiga elever med hörselnedsättning? Utifrån dessa frågor genomförde vi en kvalitativ intervjustudie med nio pedagoger verksamma inom specialverksamheter för döva och hörselskadade elever. LÄS MER

  4. 4. Undervisning i svenskt teckenspråk för elever med hörselnedsättning och döva med cochleaimplantat : Hur ser tillgången ut i kommunala skolor och vad påverkar detta?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Barbro Nilsson Lundgren; [2017]
    Nyckelord :Döv; hörselnedsättning; cochleaimplantat; svenskt teckenspråk;

    Sammanfattning : För tio år sedan gick en stor andel av barn med cochleaimplantat (CI) i specialskolan för elever som är döva eller har hörselnedsättning, idag väljs till största delen den egna hemkommunens skola. Barn med CI är medicinskt döva utan sitt CI men fungerar som en person med varierad grad av hörselnedsättning med sitt CI. LÄS MER

  5. 5. Faktakunskap, räcker det? : talad svenska och teckenspråk hos elever med hörselnedsättning

    Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Maths Pehrsson; [2007]
    Nyckelord :elev med hörselnedsättning; hörselklass; identitet; strategi;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att synliggöra och kartlägga vad f.d. hörselelever tycker och tänker om sin kunskapsutveckling, skoltid, strategier, identitet som hörselskadad och tvåspråkighet – talad svenska och teckenspråk. LÄS MER