Sökning: "undervisning av med autism"

Visar resultat 1 - 5 av 91 uppsatser innehållade orden undervisning av med autism.

  1. 1. Några särskilt intressanta teman : en reflexiv tematisk analys om hur särskilda intressen kan främja inkluderande undervisning för förskolebarn med särskilda rättigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Linnéa Wahlund Hansson; [2023]
    Nyckelord :Särskilda intressen; Särskilda rättigheter; Inkludering; Reggio Emilia; Konstruktionistiskt perspektiv på lärande; Reflexiv tematisk analys; Förskola;

    Sammanfattning : Särskilda intressen som fenomen är vanligt bland annat hos individer med autism (i autismspektrumtillstånd) och ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder). Autism, ADHD och annat som kan ingå i var och ens funktionsvariant, kan om det ingår för förskolebarn medföra att pedagoger anser att barnet har särskilda rättigheter. LÄS MER

  2. 2. Små anpassningar är inte tillräckligt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Iman Uzunkaya; Marija Stevanovic; [2023]
    Nyckelord :autism spectrum disorder; social studies education; Samhällsorienterade ämnen; SO; autism; metoder; anpassningar;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att jämföra tidigare forskning med praktiska erfarenheter som verksamma lärare i årskurs 4-6 har av att anpassa sin undervisning inom SO-ämnena för elever med autism, för att tillföra kunskap till studenter, verksamma lärare och andra pedagoger. Studien är en kvalitativ intervjustudie med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Arbetsterapeutiska interventioner för barn med psykisk ohälsa : Litteraturöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Joanna Milona; Laura Niemelä; [2023]
    Nyckelord :Arbetsterapi; intervention; barn; psykisk ohälsa;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att sammanställa och belysa arbetsterapeutiska interventioner för barn med psykisk ohälsa samt resultatet av interventionerna. Författarna valde att göra en litteraturöversikt över kvantitativa studier. LÄS MER

  4. 4. “Det handlar ju om att lära känna eleven och förstå hur han eller hon fungerar” : En studie om pedagogers upplevelser av arbetet med grundskoleelever med autismspektrumtillstånd

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Celinne Bergvall; Angelica Larsson; [2022]
    Nyckelord :Skola; AST; Anpassningar; Relationellt perspektiv; Arbetssätt;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka pedagogers upplevelser av framgångsfaktorer i arbetet med elever med AST (autismspektrumtillstånd). Detta genomfördes utifrån ett relationellt perspektiv, med en kvalitativ ansats och semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Tidig läsinlärning och autism : En kunskapsöversikt om svårigheter och bakomliggande orsaker.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Pia Nyman; Carola Petö; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Ett särskilt fokus har lagts vid läsförståelse i läroplanen då kunskapskrav för detta redan lagts in i årskurs 1 i grundskolan. En elevgrupp som har identifierats med motgångar i framför allt läsförståelse är barn med autism. Med en svag läsförståelse påverkas kunskapandet inom alla ämnen negativt. LÄS MER