Sökning: "undervisning i träningsskolan"

Visar resultat 6 - 10 av 22 uppsatser innehållade orden undervisning i träningsskolan.

  1. 6. Att vara delaktig i känslan : Lärares uppfattning om elevers förutsättningar till delaktighet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Monica Assmundson; [2016]
    Nyckelord :Socialt samspel; Grundsärskola; Träningsskola; Undervisning; Förutsättningar och behov;

    Sammanfattning : Denna studie erbjuder en fördjupad kunskap om lärares syn på elevers förutsättningar till att vara delaktiga i undervisningen. Studien lyfter delaktighetsbegreppets komplexitet och försöker genom att undersöka lärares syn på delaktighet få fördjupad kunskap om elevers möjligheter och hinder att nå delaktighet i undervisningen. LÄS MER

  2. 7. Den relationella brännpunkten : En reltionell studie av kvalitativ art där relationen mellan lärare och elev granskas

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :mats svensson; [2016]
    Nyckelord :Bemötande; förhållningsätt; relationer; speciallärare; särskola; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Studien syftar till att empiriskt utforska lärare – elevrelationen på skoltid. Studien undersöker hur lärares gensvar och elevers respons på träningsskolan uttrycks i situerad undervisning. LÄS MER

  3. 8. Se bortom elevers svårigheter : En studie om elevers möjligheter till skrivande i Grundsärskolans träningsinriktning

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Fredrik Pettersson; Åse Taawo; [2016]
    Nyckelord :skrivande; skriftspråklighet; litteracitet; läs- och skrivutveckling; Grundsärskolans träningsinriktning; träningsskola; intellektuell funktionsnedsättning; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : För delaktighet i dagens informationssamhälle krävs det gedigna kunskaper i det skrivna språket hos varje enskild individ. Elever i grundsärskolans träningsinriktning kommer alltför sällan i kontakt med skrivundervisning. LÄS MER

  4. 9. Lärpattan som verktyg i träningsskolans versamhet : En studie av två pedagogers erfarenheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Heidi Hug Bergsten; [2015]
    Nyckelord :Technology uses in education; special needs education; teacher experience; proximal development zone; artefact; learning tablet; mediating tool; Teknologianvändning i undervisning; specialundervisning; pedagogers erfarenheter; proximal utvecklingszon; artefakt; lärplatta; mediering.;

    Sammanfattning : Min förhoppning med den här studien är att bidra till att sprida andra pedagogers erfarenheter av användningen av lärplattan i sin undervisning. Studiens syfte är att utifrån pedagogers erfarenheter beskriva lärplattans funktion i en verksamhet i träningsskolan. LÄS MER

  5. 10. Skriftliga omdömen i träningsskolan

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Susan Tuominen; Johanna Blahusch; [2015]
    Nyckelord :bedömning träningsskola funktionsnedsättning läroplanen kunskap omsorg;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att beskriva och analysera speciallärares erfarenheter av, och kunskap om skriftliga omdömen. Dessutom var syftet att belysa vilka kunskaper dessa lärare anser sig behöva för att skriva omdömen. Metoden för studien var kvalitativa intervjuer med 14 lärare som arbetar i träningsskolan. LÄS MER