Sökning: "undervisning klass"

Visar resultat 1 - 5 av 449 uppsatser innehållade orden undervisning klass.

  1. 1. Klassmarkörer i gymnasiets pedagogiklitteratur : En kritisk analys

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Jennie Axelsson; [2024]
    Nyckelord :gymnasiet; läromedel; pedagogik; socialklass; textanalys;

    Sammanfattning : Klyftan mellan rika och fattiga finns. Den ekonomiska ojämlikheten ökar på global nivå men även i enskilda länder som Sverige. Konsekvenserna för individer är stora med tanke på livsvillkor, hälsa, utbildningsnivå och levnadsstandard. LÄS MER

  2. 2. Lärarnas roll i den sociala reproduktionen.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Linnéa Jansson; [2023-06-12]
    Nyckelord :Studie- och yrkesvägledning; reproduktion av social klass; högstadiet;

    Sammanfattning : Social och kulturell bakgrund ska inte få begränsa elevers studie- och yrkesval. Trots detta är reproduktion av social klass ett väldokumenterat fenomen i skolan vilket vittnar om att social och kulturell bakgrund tillåts influera elevers studie- och yrkesval. LÄS MER

  3. 3. Klassrumsdialog för lärande i matematik : En litteraturstudie om kommunikation i matematikundervisningen i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Klara Helander; Hanna Axelsson Holm; [2023]
    Nyckelord :klassrumsdialog; strategier för kommunikation; lärarens frågor; elevsvar; kooperativt lärande; förlängda pauser; gruppsammansättning; tidsfaktorn; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med vår litteraturstudie är att undersöka hur lärare kan skapa klassrumsdialog för att stötta elevers lärande i matematikundervisningen samt vilka faktorer som komplicerar arbetet med dialog i klassrummet. I studien har vi undersökt vilka strategier lärare använder för att skapa klassrumsdialog som stöttar elevers lärande samt komplexiteten i att arbeta med klassrumsdialog. LÄS MER

  4. 4. Hur beskriver F-3-lärare att de arbetar med problemlösning? : En kvalitativ studie om hur F-3-lärare definierar och beskriver att de arbetar med problemlösning i lågstadiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Cassandra Parkatti; Moa Johansson; [2023]
    Nyckelord :Matematikundervisning; Rika problem; EPA; problemlösning; problemlösningsorienterad undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur F-3-lärare definerar problemlösning och hur F-3-lärare beskriver att de arbetar med problemlösning i matematikundervisningen. För att undersöka detta har en kvalitativ ansats använts med semistrukturerade intervjuer som metod. LÄS MER

  5. 5. Text- kontra blockbaserad introduktion till programmering

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Joakim Persson; Edvin Nilsson Sommermark; [2023]
    Nyckelord :programming; text-based programming; block-based programming; beginners programming; domain specific language; digital programming; visual programming; programmering; textbaserad programmering; blockbaserad programmering; programmering nybörjare; domänspecifikt språk; digital lekplats; visuell programmering;

    Sammanfattning : Blockbaserade utvecklingsmiljöer blir allt vanligare för att lära ut grunderna i programmering. Metoden har visat sig ha flera fördelar jämfört med textbaserad programmering, som historiskt sett varit den ledande metoden för undervisning. LÄS MER