Sökning: "undervisning matematikboken roll"
Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden undervisning matematikboken roll.
1. Med eller utan matematikbok? : En studie om lärares användning av matematikböcker och om matematikundervisning utan matematikbok
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Matematikböcker är ett vanligt inslag i matematikundervisning runtom i Sverige och i många andra länder. De kan användas som ett planeringsverktyg för läraren och de kan anses vara värdefulla källor för material och struktur. LÄS MER
2. Planering av differentierad undervisning i matematik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Denna studie syftar till att öka kunskaperna kring differentierad undervisning och hur lärare genom sin planering differentierar undervisningen i ämnet matematik för att stödja alla elevers lärande. I studien intervjuades två verksamma lärare i årskurs 1 genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer kring planering av undervisning i matematik rörande vilka aspekterav differentiering de tar i beaktning samt vilka faktorer de lyfter fram som viktiga. LÄS MER
3. Matematikbokens påverkan på eleversmatematiska förståelse
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Skolverket (2020) redovisar i sin timplan att mellanstadiet idag består av 410 undervisningstimmar i ämnet matematik. Skolan ska därmed förse elever med möjligheter attinhämta kunskap i matematik som ska ge förutsättningar att kunna fatta vardagliga beslut ochdelta i samhället. LÄS MER
4. Kooperativt lärande inom matematik och dess påverkan på motivation
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Kooperativt lärande är en undervisningsmetod där elever lär av varandra. I Sverige är intemetoden särskilt välanvänd inom matematikundervisning där matematikboken har endominerande roll. LÄS MER
5. Matematikbokens formativa funktion : En studie om matematikbokens roll i formativ bedömning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka matematikbokens funktion i formativa bedömningsprocesser. Hur lärarna bedömer elevers prestationer i matematikboken formativt, samt vilka lärarnas uppfattningar är om att använda matematikboken i ett formativt syfte. LÄS MER