Sökning: "undervisning metoder i geografi"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden undervisning metoder i geografi.

  1. 1. “Om det bara fanns ett GIS-program som var så enkelt” : En studie kring geografilärares relation till geografiska informationssystem i årskurs 7–9

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Lucas Levan Clauson; [2023]
    Nyckelord :Geographic information system GIS ; web-based GIS application; geography education; geography curriculum; implementation of GIS;

    Sammanfattning : Geografi som skolämne är nyanserat och innehållsrikt där specifika metoder och verktyg är väsentliga för inlärning. I och med ett utvecklande digitaliserat samhälle resulterar det till behovet av att lära ut datoriserande verktyg i geografi, däribland Geografiska informationssystem (GIS). LÄS MER

  2. 2. Språkutvecklande arbetssätt i SO-ämnen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Alice Andersson; Mimmi Hallbäck; [2022]
    Nyckelord :språkutvecklande arbetssätt; SO-ämnen; SO-undervisning;

    Sammanfattning : Denna studie har som utgångspunkt att undersöka hur lärare i SO-ämnen (Samhällskunskap, Historia, Geografi, Religion) arbetar med ett språkutvecklande arbetssätt. Syftet är att synliggöra hur verksamma SO-lärare arbetar för att ge stöd för att utveckla elevernas språkliga förmågor i undervisningen. LÄS MER

  3. 3. Från insamling av data till användbar karta : Formativ undervisning för GIS-projektarbeten inom geografiundervisning på gymnasieskolan

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Ralf Rentz; [2020]
    Nyckelord :formativ undervisning; geografi; GIS; geografiska informationssystem; projektarbete;

    Sammanfattning : Detta utvecklingsarbete betraktar formativ undervisning för GIS-projektarbeten från insamlingav data till användbar karta inom geografiundervisning på gymnasieskolan. Studien utgår från ett sociokulturellt lärandeperspektiv där kommunikation mellan lärare och elever har en nyckelroll. LÄS MER

  4. 4. Lärarperspektiv på geografiundervisning som behandlar en framtidsdimension : Utrymme, upplevelser och didaktik

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation

    Författare :Oskar Bönner; [2018]
    Nyckelord :geografi; framtidsdimension; framtidsfrågor; hållbar utveckling; didaktik;

    Sammanfattning : Sammanfattning   Den här studien syftar till att visa på gymnasielärares perspektiv av undervisning som behandlar en framtidsdimension i ämnet geografi. Hur motiverar de utrymmet och behovet för framtidsfrågor? Hur upplever lärare temat med tanke på det ökade fokus på framtidsfrågor som exempelvis klimatförändringar? Och vilka didaktiska val anser lärare som framgångsrika för att behandla en framtidsdimension i undervisningen? Lite - om ens någon – publicerad forskning behandlar direkt lärares perspektiv på upplevelser och uppfattningar om en framtidsdimension som undervisningstema. LÄS MER

  5. 5. Hållbar utveckling i undervisningen : – En konsumtionsuppsats om forskning kring undervisningsmetoder i geografi

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för studier av samhällsutveckling och kultur

    Författare :Eveline Hagenklint; Philip Spångberg; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med litteraturstudien är att genom tidigare forskning undersöka hur undervisning inom geografi kan utformas och vilka metoder som existerar gällande undervisning för hållbar utveckling. I litteraturstudien besvaras syftet genom tre frågeställningar. LÄS MER