Sökning: "undervisning museer"
Visar resultat 11 - 14 av 14 uppsatser innehållade orden undervisning museer.
11. Hur kommunicerar vi i rummen? : en komparativ studie av magasinsrum och utställningsrum i museimiljö
Magister-uppsats, Centrum för de humanistiska ämnenas didaktik (CeHum)Sammanfattning : Vad lär vi i olika museirum? Hur ser den pedagogiska potentialen ut i museimagasin jämfört med i utställningsrum? Hur fungerar interaktion och kommunikation mellan objekt, rum och människa i olika rum i museimiljö? Denna uppsats behandlar dessa frågor. Empirin utgörs av en enkätstudie utförd vid fem museer i Sverige samt två utställningsanalyser utförda vid två av museerna, belägna i Stockholm. LÄS MER
12. Staden som klassrum
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka och peka på hur historieundervisning lättare kanbedrivas utomhus i stadsmiljö på historiska platser med digitala hjälpmedel, samt att peka påfördelar och nackdelar med utomhuspedagogik. Huvudfrågorna som styr uppsatsen är; Vilkadigitala möjligheter finns för att bedriva mer historieundervisning utomhus? Vilka fördelaroch nackdelar finns det med att lämna klassrummet ur ett utomhus- och historiepedagogisktperspektiv? Undersökningen har genomförts med kvalitativa intervjuer med pedagoger frånflera olika områden; muséer med stadsvandringar, läromedelsförlag och Göteborgs Stad. LÄS MER
13. Varför Historia
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : I denna uppsats har jag ämnat att med utgångspunkt i Malmö undersöka gymnasielever syn på historia, dels som skolämne och dels historians betydelse utanför skolan. Basen för undersökningen har utgjorts av en enkät som besvarades av 117 elever. LÄS MER
14. Är det meningslöst att fråga om det vidgade textbegreppet? Kring ett begrepps vara eller icke vara i historieundervisningen
Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildningSammanfattning : Inom svenskämnet finns ett relativt nytt begrepp, det vidgade textbegreppet. Vårt syfte med detta arbete är att undersöka i vad mån ett motsvarande arbetssätt förekommer i historieämnet. LÄS MER