Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Varför klarar jag inte det jag vet att jag kan? : En kvalitativ studie om svårigheter och stödinsatser för elever med ADHD i högstadiet och vilka konsekvenser det får.
Master-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskaper (HOV)Sammanfattning : Elever med ADHD upplever fler svårigheter i skolan än elever utan ADHD vilket leder till mer stress och i förlängningen ökad risk för psykisk ohälsa. Syfte: Syftet var att undersöka hur unga vuxna med ADHD upplevde sin tid i grundskolans senare år. LÄS MER
2. “Jag kan tänka efter som pedagog på ett helt annat sätt” : En kvalitativ analys av lärares erfarenhet av hörselpedagogisk rådgivning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Elever med hörselnedsättning går oftast integrerade på hörande skolor. Kunskapen om hörselnedsättning saknas av många lärare. Några skolor har tillgång till hörselpedagogisk rådgivning. Det här examensarbetet har med en fenomenologisk ansats syftet att analysera vilken erfarenhet lärare har av hörselpedagogisk rådgivning. LÄS MER
3. Högstadielärares upplevda återgång från distansundervisning till klassrumsundervisning : en studie om behovet av förutsättningar för undervisning och ledarskapets förändring
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Studiens syfte är att skapa kunskap om hur högstadielärare upplever skiftet från distansundervisning till klassrumsundervisning. Detta studeras med fokus på lärares ledarskap samt hur skolan upplevs ge förutsättningar för lärares förändrade undervisningssituation. LÄS MER
4. Framgångsfaktorer i matematikundervisningen i förskoleklass
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Kurtz, Åsa & Thorman, Madelene. (2022). Framgångsfaktorer i matematikundervisningen i förskoleklass. Speciallärarprogrammet specialiseringen matematikutveckling, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER
5. FÖRSKOLLÄRARES FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR PLANERING OCH UNDERVISNING I FÖRSKOLAN
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syfte: Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur förskollärare beskriver och planerar undervisning, samt vilka förutsättningar de har för planering och vilka konsekvenser det får för undervisningen. Teori: Den teoretiska inramningen i denna undersökning är Bernsteins pedagogiska teori (Bernstein, 2000). LÄS MER