Sökning: "undervisningens villkor"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden undervisningens villkor.

  1. 1. "Flickorna är väldigt drivande och säljer in sina idéer så att pojkarna gillar dem och vill delta" : - En enkätstudie om förskolepedagogers perspektiv på flickors och pojkars lika villkor i samlingen i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Magdalena Bergman; Erika Bodin; [2022]
    Nyckelord :Förskola; undervisning; samling; genus; bemötande;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att synliggöra pedagogers perspektiv på pojkars och flickors lika möjligheter att tillgodogöra sig undervisningen i en traditionell samling. Statistik har visat att flickor får bättre skolresultat än pojkar, och omfattande forskning visar att flickor och pojkar bemöts olika redan i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Förutsättningar för friluftsliv i grundskolan : En kvalitativ undersökning om hur idrottslärare hanterar läroplanens vision i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Melissa Björklund; Adem Tirpan; [2020]
    Nyckelord :outdoor education; PEH; elementary school; friluftsliv; friluftsliv i skolan; förutsättningar; idrott och hälsa; IdH; grundskolan; läroplanens vision; läroplansteori;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar  Studiens syfte är dels att undersöka hur idrottslärare bedriver friluftsundervisningen i förhållande till läroplanens vision och dels att undersöka om de har eventuella förslag på utvecklingsmöjligheter i arbetet med friluftsliv i undervisningen. Studiens frågeställningar är: Hur upplever idrottslärare sina förutsättningar för att undervisa i friluftsliv i grundskolan? Hur omvandlar idrottslärare läroplanens vision till ett konkret innehåll i friluftsliv? Vilka utvecklingsmöjligheter uppfattar idrottslärare att det finns i arbetet med friluftsliv i förhållande till Lgr11? Metod Studien utgår från en kvalitativ ansats där semistrukturerade intervjuer används som metod för att söka svar på studiens frågeställningar. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares uppfattningar och didaktiska val när digitala verktyg används i undervisningen : En kvalitativ studie som berör matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Johanna Lexander Lo; Rebecca Stövegård; [2020]
    Nyckelord :digital tools; teaching mathematics; ICT; iPad; didactics; preschool; digitala verktyg; matematikundervisning; IKT; lärplatta; didaktik; förskolan;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra förskollärares uppfattningar om digitala verktyg och deras didaktiska val i användandet av dem i undervisningen. Studien berör också digitala verktyg i relation till ämnesområdet matematik. Studien är kvalitativ och använder sig av semistrukturerade intervjuer samt observation. LÄS MER

  4. 4. "Ni hör väl mig ändå va?" : En normativ granskning av tillgängligheten av undervisningen på Statsvetenskapliga institutionen vid Uppsala Universitet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Stina Jansson; [2020]
    Nyckelord :cripteori; tillgänglighet; funktionsvariation; funktionsnedsättning; undervisning; universitet;

    Sammanfattning : Utifrån rätten om att alla studenter ska kunna delta i undervisningen på lika villkor, syftar denna studie till att undersöka hur tillgänglig undervisningen vid den statsvetenskapliga institutionen vid Uppsala universitet är utifrån studenters olika funktionsförmågor. Studien använder sig av skriften Undervisa tillgängligt! Pedagogiska verktyg för likabehandling av studenter med funktionshinder av Ann-Sofie Henriksson för att skapa kriterier efter vilken undervisningen kan granskas. LÄS MER

  5. 5. Naturen som undervisningsarena : En didaktisk studie om förskollärares erfarenheter och upplevelser inom utomhuspedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Johanna Milehag; Märta Lindén; [2019]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; utomhusförskola; naturförskola; undervisning; förskola; skola; pedagogik; lärande utomhus; planerad aktivitet utomhus;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur undervisning kan bedrivas utomhus. I studien intervjuas fyra förskollärare verksamma i uteförskolor och förskolor med uteprofilering. Vi vill lyfta deras erfarenheter och upplevelser om undervisning utomhus. LÄS MER