Sökning: "undervisningsämne"
Visar resultat 16 - 20 av 42 uppsatser innehållade ordet undervisningsämne.
16. "Det dubbla uppdraget" : En studie om gymnasielärares arbete med värdegrunden genom litteraturarbete
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)Sammanfattning : Denna uppsats syfte är att undersöka hur sex verksamma gymnasielärare, med svenska som undervisningsämne, arbetar med värdegrunds- och kunskapsuppdraget genom litteraturarbete. Detta ska belysa skönlitteraturens potential i värdegrundsarbetet som lärarna bedriver. LÄS MER
17. Grupparbete som arbetsmetod : Lärares erfarenheter och attityder
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka lågstadielärares olika erfarenheter och attityder till grupparbete som arbetsmetod i undervisningen i Uppsala kommuns kommunala skolor. För att ta reda på detta gjordes en enkät som skickades till 494 lärare som har erfarenheter och har arbetat eller arbetar i årskurs 1-3. LÄS MER
18. Politikundervisning : Lärarens roll i elevers intresse för samhällsengagemang och politiskt deltagande
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,Sammanfattning : Trots att samhällskunskap som undervisningsämne karakteriseras som tvärvetenskapligt, av samhällsvetenskapsforskare, anses politikundervisning vara en central del av ämnet. För att samhällskunskapsundervisningen ska kunna påverka eleverna att bli samhällsengagerade och villiga att delta politiskt bör politikundervisningen innehålla politikbegreppens tre dimensioner: polity, policy och politics. LÄS MER
19. Gymnasielärares förhållningssätt till bedömning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Bedömning är av central betydelse i skolan. Traditionellt har den summativa bedömningen varit dominerande. Emellertid har denna syn på bedömning ändrats under det senaste decenniet genom att den formativa bedömningen fått allt större inflytande. LÄS MER
20. Planerad spontanitet - komposition och plankning som metod för att lära ut improvisation till trummisar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Den här studien undersöker hur egenskrivna och/eller lånade idéer kan användas som metod för att utveckla improvisationsförmågan hos elever på estetiska programmet med trumset som huvudinstrument. Studiens deltagare har efter givna ramar fått i uppgift att planera och sedan framföra egna trumsolo-sekvenser, i syfte att fylla på den egna musikaliska verktygslådan med solistiska verktyg. LÄS MER