Sökning: "undervisningsämne"

Visar resultat 16 - 20 av 42 uppsatser innehållade ordet undervisningsämne.

  1. 16. "Det dubbla uppdraget" : En studie om gymnasielärares arbete med värdegrunden genom litteraturarbete

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Linn Karlstedt; [2018]
    Nyckelord :Svenska; Lärare; Skönlitteratur; Värdegrundsarbete; Intervjuer;

    Sammanfattning : Denna uppsats syfte är att undersöka hur sex verksamma gymnasielärare, med svenska som undervisningsämne, arbetar med värdegrunds- och kunskapsuppdraget genom litteraturarbete. Detta ska belysa skönlitteraturens potential i värdegrundsarbetet som lärarna bedriver. LÄS MER

  2. 17. Grupparbete som arbetsmetod : Lärares erfarenheter och attityder

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ronja Berg; Rebecca Rönnkvist; [2018]
    Nyckelord :grupparbete; samarbete; enkät; erfarenheter; ämnestraditioner; profession;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka lågstadielärares olika erfarenheter och attityder till grupparbete som arbetsmetod i undervisningen i Uppsala kommuns kommunala skolor. För att ta reda på detta gjordes en enkät som skickades till 494 lärare som har erfarenheter och har arbetat eller arbetar i årskurs 1-3. LÄS MER

  3. 18. Politikundervisning : Lärarens roll i elevers intresse för samhällsengagemang och politiskt deltagande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Cecilia Mtuya; [2018]
    Nyckelord :Politikundervisning; Polity; Policy; Politics; Samhällsengagemang; Politisk deltagande;

    Sammanfattning : Trots att samhällskunskap som undervisningsämne karakteriseras som tvärvetenskapligt, av samhällsvetenskapsforskare, anses politikundervisning vara en central del av ämnet. För att samhällskunskapsundervisningen ska kunna påverka eleverna att bli samhällsengagerade och villiga att delta politiskt bör politikundervisningen innehålla politikbegreppens tre dimensioner: polity, policy och politics. LÄS MER

  4. 19. Gymnasielärares förhållningssätt till bedömning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Terje Pedersen; [2018]
    Nyckelord :bedömning; formativ; summativ; jämlik;

    Sammanfattning : Bedömning är av central betydelse i skolan. Traditionellt har den summativa bedömningen varit dominerande. Emellertid har denna syn på bedömning ändrats under det senaste decenniet genom att den formativa bedömningen fått allt större inflytande. LÄS MER

  5. 20. Planerad spontanitet - komposition och plankning som metod för att lära ut improvisation till trummisar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Oskar Melander; [2017]
    Nyckelord :metodik Music Education; komposition; musik; instrumentalundervisning; trummor; improvisation; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Educational Science; drums; instrumental tuition; music; composing; methodology; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker hur egenskrivna och/eller lånade idéer kan användas som metod för att utveckla improvisationsförmågan hos elever på estetiska programmet med trumset som huvudinstrument. Studiens deltagare har efter givna ramar fått i uppgift att planera och sedan framföra egna trumsolo-sekvenser, i syfte att fylla på den egna musikaliska verktygslådan med solistiska verktyg. LÄS MER