Sökning: "undervisningsförsök"

Visar resultat 1 - 5 av 67 uppsatser innehållade ordet undervisningsförsök.

  1. 1. Lärande för hållbar utveckling : Ett pluralistiskt undervisningsförsök i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Sara Heed Dalman; Johanna Skoglund; [2019]
    Nyckelord :Biology; pluralistic teaching; preschool; sustainable development; teaching trial; Biologi; förskola; hållbar utveckling; pluralistisk undervisning; undervisningsförsök;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur en pluralistisk undervisningsaktivitet i förskolan kan utformas för att gynna barns diskussioner kring hållbar utveckling där olika perspektiv ges utrymme. Studien utgår från den pluralistiska undervisningstraditionen som beskrivs som en förutsättning för att skapa möjligheter till lärande om hållbar utveckling. LÄS MER

  2. 2. Digitalisering och lärande i teknikundervisning ur ett elevperspektiv : Ett undervisningsförsök i årskurs 7-9

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Jimmy Gustafsson; [2018]
    Nyckelord :digitalisering; teknikundervisning; fysisk modellering; digital modellering; undervisningsförsök;

    Sammanfattning : Digitaliseringen i samhället påverkar alla medborgare och skolan är inget undantag. Digitala verktyg finns överallt i elevernas vardag och även i klassrummen. LÄS MER

  3. 3. Kliv in i skolmatematiken men lämna verkligheten hemma : En studie kring kopplingen mellan vardag och skolmatematik hos elever i årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Anna Sandström; Mikaela Eriksson; [2016]
    Nyckelord :Elever; erfarenheter; skolmatematik; undervisning; vardagsanknytning; verklighet;

    Sammanfattning : Följande studie behandlar ämnet vardagsanknuten matematik. Syftet med studien har varit att ta reda på vad som egentligen är vardagsmatematik för eleverna, hur de kan göra kopplingen mellan vardag och matematik samt vilka matematiska kunskaper de har möjlighet att visa i vardagsanknutna och öppna problemuppgifter. LÄS MER

  4. 4. Glyfer - ett lustfyllt lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Caysa Jonassen; Linda Wallin Ström; [2016]
    Nyckelord :Glyfer; konkret material; laborativ undervisning; lustfyllt lärande; motivation; statistik;

    Sammanfattning : Det är känt att konkret material tillsammans med en laborativ undervisningsmiljö bidrar till elevers matematikutveckling (Moyer 2001; Rydsted &Trygg 2010; D’Angelo och Iliev 2012). Det finns även forskning som visar på att glyfer skapar en nyfikenhet som motiverar elevers lärande när det kommer till att arbeta med området statistik (Cartland 1996; Harbough 1995; Bergius & Emanuelsson 1997). LÄS MER

  5. 5. Samarbete och glädje : - Ett sätt att försöka nå alla elever genom utematematik oavsett individuell förutsättning

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Kim Bölling; Veronica Kronlund; [2015]
    Nyckelord :Förståelse; inlärning; omkrets; utematematik; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på om och hur utematematik påverkar elevers inlärning. I studien ligger fokus på att upptäcka vilka effekter, som utematematik kan ge på alla elevers förståelse, oavsett individuell förutsättning. Då kring den egna kunskapen om och inlärningen av, ämnet matematik. LÄS MER