Sökning: "undervisningsförslag"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet undervisningsförslag.

  1. 1. Vad säger forskningen om hur lärare kan arbeta motatt skapa en mer jämställd historieundervisning?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Daniel Sinclaire; Otto Arvidsson; [2021]
    Nyckelord :Historia; Kvinnliga aktörer; Kvinnor; Kön; Metod; Skolverksamhet; Undervisning; Undervisningsförslag;

    Sammanfattning : Bakgrunden till denna kunskapsöversikt utgår från att historieämnet som diskuteras i dennauppsatsen kan uppfattas som ganska enkönad med ett påtagligt fokus på mannen icentrum, samtidigt som kvinnan ofta hamnar i ämnets periferi. Samtidigt uppmuntrasframtida lärarstudenter att ta sig an detta fenomen, utan konkreta lösningar på hur. LÄS MER

  2. 2. Lässtrategier på lektion.se : En studie av förekomster.

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Kornelia Pettersson; [2017]
    Nyckelord :Lektion.se; svenska; läsförståelse; lässtrategi; förekomst;

    Sammanfattning : Med sina 260 000 medlemmar är den öppna pedagogiska resursen lektion.se en databas som många lärare använder. Databasen är till för att dela undervisningsförslag, vilka dagligen laddas upp och ner ogranskat. I denna studie granskas lektionsförslag angående förekomsten av lässtrategier. LÄS MER

  3. 3. Inget är så praktiskt som en bra teori - en studie om lärares förutsättningar att förena teori och praktik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Therese Göransson; Victoria Gielow; [2016]
    Nyckelord :högskola; kompetensutveckling; läsförmåga; Läslyftet; pedagogisk förändring; skola;

    Sammanfattning : Skolverket har på uppdrag av regeringen gett ut fortbildningsmaterialet Läslyftet i syfte att öka svenska elevers läsförmåga. Läslyftet består av olika moduler som innefattar åtta olika delar vilka bland annat består av en artikel skriven av forskare inom läs- och skrivfältet samt förslag på undervisningsaktiviteter för klassrum. LÄS MER

  4. 4. “Det måste vara från den tiden då det fortfarande snöade på vintern” -Historiemedvetande via skönlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nina Palmgren; Linn Pålsson; [2016]
    Nyckelord :Historiemedvetande; historieundervisning; historisk roman; science fiction; skönlitteratur;

    Sammanfattning : I det här examensarbetet analyseras två skönlitterära barnböcker med syftet att undersöka hur skönlitteratur kan skapa förutsättningar för att utveckla ett historiemedvetande hos elever på mellanstadiet. Frågeställningarna är snarlika syftet och ämnar finna svar på vilka förutsättningar de två utvalda böckerna har att utveckla historiemedvetande, samt hur böckerna kan användas i en undervisningskontext för att uppnå detsamma. LÄS MER

  5. 5. Internet i skolan : Verktyg eller otyg?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Robert Fahlström; Camilla Örvill; [2008]
    Nyckelord :IT och media; Internet; den fjärde basfärdigheten; meningsfullt lärande;

    Sammanfattning : Vårt examensarbete belyser hur lärare och elever arbetar med Internet i skolan idag. Syftet är att undersöka om Internet kan vara ett verktyg för meningsfullt lärande. LÄS MER