Sökning: "undervisningsfilosofi"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet undervisningsfilosofi.

  1. 1. De funktionella proven : En kvalitativ intervjustudie om de nationella proven i år 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Julia Sjöqvist; [2017]
    Nyckelord :Didaktik; lågstadielärare; kvalitativ intervjustudie; undervisningspraxis; nationella prov;

    Sammanfattning : År 2009 genomfördes de första nationella proven i årskurs 3 med visionen om att höja lågstadieelevers baskunskaper. Proven var ett verktyg för att genomföra en ny skolpolitik som syftade till att upptäcka elevers möjliga behov och svagheter redan under tidiga år, genom att utvärdera elevernas uppfyllande av kunskapskraven. LÄS MER

  2. 2. ”Man måste nog vara mer konkret” : En fenomenografisk intervjustudie av språklärares erfarenheter av formativ bedömning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Lehto; Sofia Persson; [2015]
    Nyckelord :Didaktik; Högstadiet; Gymnasiet; Samtalsintervju; Fenomenografi; Moderna språk; Formativ bedömning;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka och jämföra erfarenheter av fenomenet formativ bedömning hos högstadie- respektive gymnasielärare i moderna språk. Detta undersöktes med hjälp av metoden samtalsintervju utifrån en fenomenografisk utgångspunkt. LÄS MER

  3. 3. Lärmiljöer och lärare - En studie av hur lärares undervisningsfilosofi präglar arbetet och elevers lärande vid en Musikskola

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Anders Carlsson; [2006]
    Nyckelord :aesthetic education; flow; music - own value; musical development versus social fellowship; teacher - pupil relation; convergent - divergent teaching; teaching environment; pupil´s influence; Musicology; Musikvetenskap; Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik; Arts and Architecture; Social Sciences;

    Sammanfattning : Title: Teaching environment and teachers. A study of how music education philosophies influence instrumental teaching and learning at a community music school. Question of the research: Which Music philosophical ideas can be traced in the instrumental teaching of a community music school? Two teachers and their students have been videotaped. LÄS MER