Sökning: "undervisningsformer"

Visar resultat 1 - 5 av 147 uppsatser innehållade ordet undervisningsformer.

  1. 1. Matematiksvårigheter och stödjande undervisningsformer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Helena Hirsbak; Magdalena Thörn; [2024]
    Nyckelord :lågstadiet; matematiksvårigheter; matematikundervisning; undervisningsformer;

    Sammanfattning : Genom denna kunskapsöversikt ämnar vi skapa en djupare förståelse för begreppet matematiksvårigheter och de utmaningar matematiksvårigheter medför i undervisningen med ett fokus på elever på lågstadiet. Arbetet är grundat i forskningsartiklar med relevans för problemområdet med både nationellt och internationellt perspektiv för att få ett stort underlag. LÄS MER

  2. 2. Utomhuspedagogik i matematikundervisningen : Matematik i naturen: att berika matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Mirlinda Balaj Gubetini; Stina Nilsson; Vesa Zeqiraj; [2024]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; matematikundervisning; utomhusundervisning; utomhuslärande; undervisningsformer.;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie syftar till att utforska och sammanställa den aktuella forskningen som belyser utomhuspedagogikens betydelse för elevers lärande i matematik. Detta genom att undersöka påverkan av utomhuspedagogik på elevernas prestationer samt vad utomhuspedagogik har för effekter på elevers utveckling i ämnet matematik. LÄS MER

  3. 3. Drivkrafter i skolutvecklingen. En aktionsforskningsstudie i matematikundervisning för skolår 6.

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Marita Johansson; [2023-10-13]
    Nyckelord :metodik; pedagogik; undervisningsformer; lärandeprocesser; samverkan; laborativa arbetssätt; digitalisering; digitaliserade läromedel; gruppdynamik; lärarrollen; elevperspektivet;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att genom aktionsforskning undersöka laborativa arbetssätt i matematik på grundskolenivå. I studien undersöks faktorer som påverkar elevernas lärande och vilka pedagogiska redskap som upplevs gynna elevernas kunskapsutveckling, främst med hänseende på laborativa metoder och ett empiriskt arbetssätt inom matematikundervisning. LÄS MER

  4. 4. Rätten till likvärdig utbildning : En forskningsöversikt om högpresterande elever och litteraturundervisning.

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Wilma Fyhr; Tyra Stare; Mollie Fagerström; [2023]
    Nyckelord :Literature teaching; literature didactics; literacy; high-achieving students; literary competence; Litteraturundervisning; litteraturdidaktik; litteracitet; högpresterande elever; litterär kompetens;

    Sammanfattning : Denna systematiska litteraturstudie ägnas åt att undersöker vad dagens tillgängliga forskning belyser om litteraturundervisning i skolans mellanår samt om forskningen lyfter något om litteraturundervisning som kan vara fruktbar för högpresterande elever. Tidigare forskning visar att undervisningen behöver stärkas när det gäller att stimulera och utmana högpresterande elever. LÄS MER

  5. 5. Funktionell grammatikundervisning i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Ida Esbjörnsson; [2023]
    Nyckelord :funktionell grammatik; grammatikundervisning; gymnasieskolan; kontextualiserad grammatik; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Mot bakgrund av debatten om brister i den traditionella grammatikundervisningen i skolan syftar föreliggande kunskapsöversikt till att beskriva hur arbete med funktionell grammatikundervisning kan ta sig uttryck i svenskämnet (eller motsvarande ämnen i engelskspråkiga kontexter) för elever i gymnasieålder. Vidare syftar översikten till att redogöra för de effekter som olika undervisningsformer av funktionell grammatik kan ha på elevernas kunskapsutveckling. LÄS MER