Sökning: "undervisningshistoria"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet undervisningshistoria.

  1. 1. Är skolans idrottsämne inkluderande avseende kön och funktionsförmåga i årskurs 4-6? : En analys av kursplaner och läromedel över tid

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emma Ros; [2016]
    Nyckelord :inkludering; funktionsförmåga; kön; genus; social rättvisa;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka om graden av inkludering i idrott och hälsa har ökat över tid. För att avgränsa området gäller undersökningen textanalyser av två kursplaner och två läromedel i ämnet. LÄS MER

  2. 2. Mellan bildning och erfarenhet : en studie av litteratusyner i Svenskläraren mellan 1985-2012

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Erik Karlsson; [2013]
    Nyckelord :teaching literature; history of literature; history of education; steering document; teaching material.; litteraturundervisning; litteraturhistoria; undervisningshistoria; styrdokument; läromedel; kanon;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to study what conceptions of literature that are present in the teacher magazine Svenskläraren between the years 1985 and 2012. In other words: what is the underlying view on literature's value as a teaching aid and why should we study it in school? I relate my analysis to previous research about the use of fiction in education. LÄS MER

  3. 3. Vad skola vi göra med litteraturen? : En studie av de nya styrdokumenten samt ett urval av läromedel och deras föreställningar om och legitimeringar av skönlitteratur i det svenska skolsystemet.

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Erik Karlsson; [2013]
    Nyckelord :teaching literature; history of literature; history of education; steering document; teaching material.; Litteraturundervisning; litteraturhistoria; undervisningshistoria; styrdokument; läromedel; kanon;

    Sammanfattning : In this thesis I set out to study how the reading of fictional literature is viewed, legitimatized and operationalized in two educational domains: the recently revised steering documents that all Swedish teachers must relate to, as well as a selection of teaching materials designed for education in the Swedish language for upper secondary school. The teaching material I have studied has been recently updated in order to correspond with the new steering documents. LÄS MER

  4. 4. Religionsundervisningen igår, idag och imorgon : en uppsats om hur religionsundervisningen såg ut, ser ut och kommer att se ut

    Kandidat-uppsats, Ämnesavdelningen för religionsvetenskap

    Författare :Johan Liljemark; [2007]
    Nyckelord :religionsdidaktik; undervisningshistoria; läroplan; grundskola; religionskunskap; utbildningshistoria;

    Sammanfattning : Jag hävdar att religionsundervisningen för ungefär tre decennier sedan var mindre öppen för flera religioner, till skillnad från dagens religionsundervisning på grundskolan. Därför är mitt syfte att undersöka om religionsundervisningen förr var lika öppen för andra religioner som dagens undervisning är och dessutom försöka få några åsikter om framtidens undervisning. LÄS MER

  5. 5. Gymnasieelevers inställning till religionsämnet

    Kandidat-uppsats, Ämnesavdelningen för religionsvetenskap

    Författare :Björn P. Eskhagen; Fredrik R. Gustafsson; [2006]
    Nyckelord :religionsdidaktik; religionsundervisning; religionskunskap; gymnasienivå; ämnesdidaktiskt urval; stoffurval; undervisningshistoria; religionsämnets historia;

    Sammanfattning : Syftet med vår uppsats är att mot bakgrund av det nu gällande styrdokumentet för gymnasieskolan, benämnt Läroplanen för den frivilliga skolan (Lpf 94), undersöka gymnasieelevers inställning till religionsämnet. Med tanke på den roll som socialisation och fostran har för ungdomars inställning till religion i allmänhet sätts vår undersökning in i ett samhällsperspektiv med fokus på förändring över tiden, och därmed förändrade villkor för religionen i samhälle, hem och skola. LÄS MER