Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 434 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. "Åhh fröken kan vi inte ha drama igen" eller elevers upplevelse av att arbeta me drama som komplement i svenskundervisnigen. : En interventionsstudie i grundskolaans årskurs två.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Sara Nilsson; [2024]
    Nyckelord :drama; multimodalitet; undervisning; lågstadiet; estetiska verktyg; sociokulturellt perspektiv; upplevelser;

    Sammanfattning : PISA-resultatet (2022) visar på vikten av att utveckla elevernas läs- och skrivförmåga, där skolan förväntas bidra till en likvärdig utbildning för alla elever oberoende deras olika förutsättningar. Tidigare forskning har visat att multimodala arbetssätt kan bidra till ökad läs- och skrivinlärning bland elever i de lägre årskurserna. LÄS MER

  2. 2. Faktorer vid planering av matematikundervisning på låg- och mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Vivianne Slezinger; Josefine Jensen; [2024]
    Nyckelord :ATD; matematik; planering; ramfaktorteorin; undervisningsmetod;

    Sammanfattning : Forskning visar att läroboken i matematik har en stor roll bland de yrkesverksamma lärarna i grundskolan. Läroboken kan användas på olika sätt och i olika stor utsträckning. I Sverige är läroböckerna inte granskade av myndigheter vilket gör att det inte går att garantera att de följer läroplanen. LÄS MER

  3. 3. Vilken effekt kan lärarens undervisningsmetod ha på elevernas motivation inom Idrott och Hälsa?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Asim Hadzimesinovic; Danilo Gligorijevic; [2024]
    Nyckelord :Elevmotivation; Lärarens undervisningsmetod; Idrott och Hälsa; Motivation; Självbestämmandeteorin;

    Sammanfattning : Syftet med kunskapsöversikten är att undersöka hur lärarens undervisningsstil, interaktion med eleverna samt pedagogiska metoder påverkar elevernas motivation inom ämnet idrott och hälsa. Detta syftet har valts då vi som blivande lärare kommer att stöta på utmaningar inom detta område med våra blivande elever. LÄS MER

  4. 4. Nyckelfaktorer för utveckling av demokratisk kompetens hos mellanstadieelever inom samhällskunskap: En forskningssammanställning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Emma Lundblad; Sandra Thelin; [2024]
    Nyckelord :democracy; democratic classroom; elementary school; middle school; student influence; demokrati; demokratiska arbetssätt; demokratisk undervisningsmetod; demokratiskt medborgarskap; demokratiuppdrag; lärare; mellanstadiet; samhällskunskap; SO; årskurs 4-6;

    Sammanfattning : Detta arbete utforskar utvecklingen av demokratisk kompetens hos mellanstadieelever inom samhällskunskap. Studiens syfte är att ge lärare en fördjupad förståelse för praktisk implementering av demokratiuppdraget, en central aspekt i den aktuella läroplanen för grundskolan (Lgr 22). LÄS MER

  5. 5. Modus Operandi : En undersökning om gymnasieelevers upplevelse av och förhållande till kyrkotonarter.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Robin Skarin; [2024]
    Nyckelord :Kyrkotonarter; Pedagogik; Fenomenologi; Musikteori;

    Sammanfattning : Detta självständiga arbete vill få kunskap om hur gymnasieelever på estetiska programmet upplever och förstår kyrkotonarter, genom fenomenologiskt tolkade intervjuer med gymnasieelever samt en fenomenologiskt inspirerad undervisningsmetod. Resultaten av intervjusvaren skulle kunna tolkas som att elevernas upplevda förståelse av kyrkotonarter nyanseras av ett fokus på den egna upplevelsen av kyrkotonarter som ett komplement till den musikteoretiska förståelsen. LÄS MER