Sökning: "undervisningsplan 1919"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden undervisningsplan 1919.

  1. 1. Från Luther till Jesus : katekes och kunskapsideal i den svenska folkskolan 1878–1919.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Joel Nordquist; [2023]
    Nyckelord :folkskola; läroplan; undervisningsplan; normalplan; kristendom; kristendomsundervisning; sekularisering.;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Från gudsfruktan till moral : Övergången mellan normalplan 1900 till undervisningsplan 1919 i förhållande till läraryrkets professionalisering

    L3-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Sara Goos; [2020]
    Nyckelord :Folkskola; Normalplan 1900; Undervisningsplan 1919; Professionalisering; Lärare; Fridtjuv Berg; Kristendomskunskap; Kyrka; Väckelserörelser;

    Sammanfattning : This study compares the curriculum for public school from 1900 with the curriculum from 1919 in Sweden. From the second half of the nineteenth century, teaching as a new profession took form. LÄS MER

  3. 3. Kampen om kristendomsämnet : En studie av debatten kring kristendomsundervisningen sinnehåll under 1920-talet

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Religionsvetenskap

    Författare :Karl Hassel; [2020]
    Nyckelord :Kristendomsundervisning; katekes; riksdag; kyrkomöte; didaktik;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att undersöka den efterföljande debatten vid riksdag och kyrko-möte med hänsyn till 1919 års undervisningsplan, som innebar att katekesen avskaffades som lärobok och timtalet för ämnet reducerades. Studien utförs med extra fokus mot den förlo-rande opinionen och undersöka den kyrkligt konservativa opinionens försök att återinföra ka-tekesundervisningen För att besvara syftet har följande frågeställningar formulerats; • Vilka argument kopplade till kristendomsämnet användes vid debatterna i riksdagen och vid kyrkomötena under 1920-talet? Hur ville man att ämnet skulle se ut med bak-grund av 1919 års undervisningsplan? • Vilka argument användes vid försvar av katekesundervisningen? • Vilka argument användes mot katekesundervisningen?   Undersökningen behandlar 1920-talets debatt vid riksdagen och kyrkomötet kring kristen-domsämnet och materialet som ligger till grund för undersökning har bestått av protokoll från riksdag och kyrkomötet. LÄS MER

  4. 4. Från kristendomsämnen till kristendomsämne : En studie av opinioner kring beslutet om det nationella  kristendomsämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Religionsvetenskap

    Författare :Karl Hassel; [2019]
    Nyckelord :Kristendomsämne; katekes; opinioner; konfessionell icke konfessionell undervisning; 1919 års undervisningsplan; didaktik.;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning var att undersöka kristendomsämnet uppkomst och debatten som fördes mellan olika opinioner i samhället och se hur dessa opinioner försöker påverka utformandet med deras visioner av det nya kristendomsämnet kopplat till katekesens roll i folkskolan och innehållet i 1919 års undervisningsplan.  Till syftet formulerades följande frågeställningar;  • Vilka visioner för kristendomsämnet hade de olika opinionerna? • Hur samverkade debatten angående katekesen med framställningen av 1919 års undervisningsplan? • Hur framträder de didaktiska frågorna i de olika opinionernas visioner för kristendomsämnet? Metoden som användes för att få svar på mina frågeställningar var en komparativ litteraturstudie av tidigare forskning, utifrån frågan om hur opinionsgrupperna presenterade deras visioner kring det moderna kristendomsämnets tillkomst. LÄS MER

  5. 5. Impopulär skola : En studie i hur den svenska skolan har använt sig av populärkultur i undervisningen 1919-2011

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Martin Olsson; [2015]
    Nyckelord :Popular culture; Cultural hegemony; Populärkultur; kulturell hegemoni; Undervisningsplan för rikets folkskolor 1919; Läroplan för grundskolan; Läroplan för grundskolan; förskoleklassen och fritidshemmet 2011.;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to use a qualitative method to investigate the Swedish curriculums of 1919, 1962 and 2011 in search of attitudes and different usages of the popular culture of the time. To reach these conclusions Antonio Gramsci’s theories about cultural hegemony have been applied to prove how the superior classes, in this study these classes are represented by the Swedish school as an institution, use popular culture to maintain sovereignty of the lower classes. LÄS MER